-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Tilhenger av tilhenger
Vet du hva som skiller en tilhenger fra en annen? Neppe. Men nå skal forskjellene bli synlige. Denne nye, norske hengeren er nemlig en designerhenger.
Selvfølgelig har folkene bak en flunkende ny biltilhenger helt rett.
Når man kjøper en såkalt skiboks til den nye bilen, ønsker man et produkt som på en måte er en videreføring av selve bilen. Enten i farge eller form – eller begge deler.
En tilhenger, derimot, er en firkantet boks på hjul.
Den er riktignok mye enklere å hekte på, og ta av og sette bort, enn en skiboks (derfor sitter skiboksene ofte på året rundt), men er ikke akkurat særlig stilig.
Det har folkene bak den nye, norske tilhengeren som ble lansert i går hatt ambisjoner om å gjøre noe med. En tilhenger som de har valgt å døpe Lobster.
Det er det eneste jeg ikke helt klarer å forsone meg med – selv om vi fikk en solid begrunnelse da det nye produktet ble introdusert i går (blant annet fordi den er selvbærende, visstnok). Men resten er jeg helt med på.
Dette er en tilhenger som tar i bruk de ferskeste komponenter, lettmetallfelger, aksler, drag og sågar lamper, levert av utenlandske produsenter som er helt i forkant. Og man har benyttet norsk design- og ingeniørkompetanse der det virkelig betyr noe: utseende og produserbarhet.
Det er først og fremst de ekstruderte aluminiumsprofilene som danner sidene og den bærende konstruksjonen som gir hengerne dens karakteristiske fasong. De er produsert i Kina, der prosjektets initiativtaker, Per A. Ødegård, har jobbet i femten år med å hjelpe norske industri-interesser med å finne seg til rette.
Nå er han hjemme i Norge og står i spissen for en bedrift i Kongsvinger der disse elementene settes sammen til moderne bilhengere. Foreløpig er det 5 montører som jobber der.
Neste år planlegges det en produksjon på 1.000 enheter (hele markedet for hengere i Norge er årlig på rundt 35.000), og på sikt ser man frem mot 9 ansatte som hver kan montere fire/fem hengere pr. dag.
Spesifikasjonene ser ut til å være i toppklasse, med dempere og vedlikeholdsfrie bremser. Hengerne er allerede utstyrt med europeisk typegodkjenning, og det fortelles at de er konstruert for hastigheter helt opp i 140 km/t.
Foreløpig finnes de i to størrelser: 127 x 200 eller 127 x 250 cm innvendig mål, og med total bæreevne på enten 1.050 eller 1.350 kg. Vekten på hengerne er hhv. 245 og 268 kg.
Kunden kan velge mellom tre forskjellige farger, men den er også meget enkel å foliere opp. Enten i bilens farge eller som en del av en profileringstanke.
Alt nødvendig ekstrautstyr, kvistgrind, vegglemmer, soft-topp, sågar LED-lamper eller låsbart lokk med rails (slik at man kan feste skiboksen oppå hengeren!) er i ferd med å komme, og man har flere hengertyper på tegnebrettet. Fra de minste og letteste som du kan hekte på en Buddy, til båthengere og store boggie-utgaver.
Det er hyggelig at det skjer noe nytt og forfriskende – og norsk – på et område der det vel ikke har vært noen åpenbar produktutvikling på denne siden av århundreskiftet.