-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Toyota-nedtur for Torotrak
At Toyota nylig trakk seg ut av Torotrak var en nedtur for flere enn det lille engelske teknologi-firmaet. Det er ganske mange av oss som har sett frem til den første moderne transmisjonen siden DAF innførte den variabel-radius remskive-konstruksjon de egentlig hadde rappet fra dreibenker

Forvirret?
Bra.
Poenget er at det ser ut som om det virker. At det ikke virket for 100 år siden kommer av materialkunnskap og smøreteknikk er en smule mer raffinert nå.
Trinnløs variabel transmisjon har mange muligheter til å få ned bilers drivstoff-forbruk, ikke minst fordi de kan tillate motor-byggerne i meget større grad å tenke konstant-fart motorer. Fjern varibalene fra en forbrenningsmotor, og du kan plutselig begynne å snakke om antydninger av effektivitet.
Det er derfor Ford, GM, BMW og Toyota har vært blant dem som har hatt avtaler med Torotrak. Selv om de andre fortsatt er med etter at Toyota sa farvel til kompaniskapet ramlet aksjekursen fra 335 til 128 pence. Men i løpet av utviklingstiden har den vært så lav som 60 pence, så det er fremdeles et stykke igjen til bunnen.
Og folk hos Torotrak sier at Toyotas avgang ikke kommer til å forandre noe, verken på utviklingstempo eller strategi eller satsing, og at en rekke store bilfabrikker, i tillegg til de tre vi har nevnt, stadig evaluerer produktet.
Det er allerede en produsent som har sagt at de skal bruke denne transmisjonen. Det er LG Cable, et Koreansk firma som skal lansere en traktor med denne kassa i 2002. Ellers venter man en avgjørelse fra Ford første kvartal neste år, og fra GM før sommerferien. BMW, gjennom Getrag, ligger lenger ut i løypa.
Litt sure er de åpenbart på Toyota. De kom til oss med en 3 liters Crown med store vibrasjonsproblemer. Vi løste det problemet for dem, men da vi viste dem det, tok de det med seg og dro. Torortrak-sjefen Maurice Martin tilføyde at Toyota skal utvikle en slik transmisjon på egen hånd nå.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no