PG-Bikes

PG-Bikes

PG-Bikes

PG-Bikes

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

PG Elektrus

Tysk El-Elise

Tesla er basert på Lotus Elise. Nå har noen tyskere gjort det samme - men mer.

Publisert Sist oppdatert

Elektrus heter den nye el-utgaven av Elise. Den ble nylig presentert ved en ganske snobbete forestilling i Berlin av et firma som heter PG.

Nå er ikke PG akkurat nybegynnere når det gjelder eksklusiv transport, de er heller ikke helt ferske når det gjelder elektrisk fremdrift.

PG-Bikes er vel noe av det mest «Custom» som finnes innen tråsykkelverden. Deres forskjellige modellserier er egentlig helt fantastiske, så utrolige at selv Lady Gaga er bruker av disse hjulene.

Og dersom du mot formodning ikke skulle synes at syklene er ville nok, så bare send dem noen skisser, og de bygger en helt egen one-off etter dine tegninger og spesifikasjoner.

Nå har de begynt å jukse litt også – det er ikke alle som ønsker å ta seg skikkelig ut i trafikken som behersker disse bysyklene uten antydning av gir. De krever ofte litt, både av muskler og utholdenhet.

Derfor er noen av de tilsynelatende hardcore syklene deres utstyrt med batterier og en usynlig navmotor. På dette grunnlaget fikk PG-folkene også overbevist Rådhuset i hjembyen om at det var smart å ha et sted å kunne fylle.

Derfor har Regensburg det siste halvannet året, som en av de meget få tyske byer, hatt en egen ladestasjon for sykler. 30 minutter, det vil si en lang latte og en god avis, tar det å fylle syklene opp til 80%.

Muligens er det sykler på strøm som fikk PG-gutta til å utvide virksomheten. I hvert fall er nå PG Elektrus på markedet.

Egentlig ser den ganske mye grusommere ut enn originalen – i hvert fall å dømme etter de mørke bildene på hjemmesiden – (hvorfor ødelegge en så nydelig bil?), og det som finnes av tekniske informasjoner er meget magert.

Vi får høre om toppfart på 300 (men elektronisk begrenset til 250) og en nulltilhundre på under tre. (Tesla oppgir 205 og trekommasju).

Motoren er på 200 kW og 350 Nm (Tesla 215 og 400 Nm – hvorfor den da skal ha sløvere prestasjoner er forholdsvis umulig å forstå hvis resten ellers er likt) og tyskeren lades til 100 prosent på 8 timer ved 220 V. Rekkevidde på 300 km, Tesla: 350 – men det forklarer ikke de andre forskjellene.

På en måte liker jeg bedre bikene deres, selv om egentlig aner jeg jo ikke noe om noen av greiene deres.

Powered by Labrador CMS