-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Tyskland tilbake – også på brukt
Det tyske bilmarkedet er i forholdsvis dramatisk tilbakegang. Minus 11,5% til og med oktober merkes ikke bare i hjemlandet, men på hele Europa-statistikken. Men de som vet, forsøker i hvert fall å finne rasjonelle forklaringer. Glimrende tilgang på nyere brukt er en forklaring. Nå ser det også ut til å være en myte.

Høye renter, høye bensin- og dieselpriser og overveldende tilgang på nyere brukte biler brukes som forklaringer. Statistikken kan imidlertid ikke bekrefte at det er et bruktbilsalg som kompenserer for nedgangen i nytt.
Brukt-statistikken i Tyskland viser nemlig at også den delen av bransjen er i tilbakegang. I oktober ble det omsatt 594.238 (bare 2,3 ganger nybilsalget) hvilket betyr en tilbakegang på 6,3 prosent. For årets ti første måneder ligger bruktbilsalget på 6.285.563 enheter (2,2 ganger nybil) som er en tilbakegang på 3,3 prosent.
Tilbakegangen er med andre ord meget større på nybiler, men en solid tilbakegang også på brukt kan jo simpelthen bety noe så enkelt som at folk akkurat nå har biler nok, og at det ikke er noe spesielt sug i markedet. Hvilket altså kan bety at det er rent naturlige årsaker. Det er det bransjen er aller mest redd for og forsøker å forklare seg vekk fra.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no