-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tyskland tilbake – også på brukt
Det tyske bilmarkedet er i forholdsvis dramatisk tilbakegang. Minus 11,5% til og med oktober merkes ikke bare i hjemlandet, men på hele Europa-statistikken. Men de som vet, forsøker i hvert fall å finne rasjonelle forklaringer. Glimrende tilgang på nyere brukt er en forklaring. Nå ser det også ut til å være en myte.
Høye renter, høye bensin- og dieselpriser og overveldende tilgang på nyere brukte biler brukes som forklaringer. Statistikken kan imidlertid ikke bekrefte at det er et bruktbilsalg som kompenserer for nedgangen i nytt.
Brukt-statistikken i Tyskland viser nemlig at også den delen av bransjen er i tilbakegang. I oktober ble det omsatt 594.238 (bare 2,3 ganger nybilsalget) hvilket betyr en tilbakegang på 6,3 prosent. For årets ti første måneder ligger bruktbilsalget på 6.285.563 enheter (2,2 ganger nybil) som er en tilbakegang på 3,3 prosent.
Tilbakegangen er med andre ord meget større på nybiler, men en solid tilbakegang også på brukt kan jo simpelthen bety noe så enkelt som at folk akkurat nå har biler nok, og at det ikke er noe spesielt sug i markedet. Hvilket altså kan bety at det er rent naturlige årsaker. Det er det bransjen er aller mest redd for og forsøker å forklare seg vekk fra.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no