-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Tyskland tilbake – også på brukt
Det tyske bilmarkedet er i forholdsvis dramatisk tilbakegang. Minus 11,5% til og med oktober merkes ikke bare i hjemlandet, men på hele Europa-statistikken. Men de som vet, forsøker i hvert fall å finne rasjonelle forklaringer. Glimrende tilgang på nyere brukt er en forklaring. Nå ser det også ut til å være en myte.

Høye renter, høye bensin- og dieselpriser og overveldende tilgang på nyere brukte biler brukes som forklaringer. Statistikken kan imidlertid ikke bekrefte at det er et bruktbilsalg som kompenserer for nedgangen i nytt.
Brukt-statistikken i Tyskland viser nemlig at også den delen av bransjen er i tilbakegang. I oktober ble det omsatt 594.238 (bare 2,3 ganger nybilsalget) hvilket betyr en tilbakegang på 6,3 prosent. For årets ti første måneder ligger bruktbilsalget på 6.285.563 enheter (2,2 ganger nybil) som er en tilbakegang på 3,3 prosent.
Tilbakegangen er med andre ord meget større på nybiler, men en solid tilbakegang også på brukt kan jo simpelthen bety noe så enkelt som at folk akkurat nå har biler nok, og at det ikke er noe spesielt sug i markedet. Hvilket altså kan bety at det er rent naturlige årsaker. Det er det bransjen er aller mest redd for og forsøker å forklare seg vekk fra.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no