-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Uro hos Daewoo igjen
Den første dagen i februar startet Daewoos fagforeninger punktstreiker ved de forskjellige fabrikkene. Og det skal de gjøre i 12 dager har de lovet. Hvor frustrerte blir de hvis streiken fortsetter å ikke ha noen virkning?

Foreningenes problem er at en rekke uorganisert forstår alvoret i situasjonen, og derfor er de mot provokasjoner. Og i de organisertes rekker er det nesten ikke flertall for aksjoner lenger.
Men også den 2. februar var det utslag av arbeidsnedleggelser her og der, fredag var det komponent-linjer som merket det, og slike demonstrasjoner er ikke noen seriøs trussel mot produksjonen.
Men det kan igjen bli stygt. Fabrikkens talsmenn sa, uten å bli spurt, at de hadde enda ikke kalt inn politiet for å få en slutt på ulydigheten. Og Sør Koreas politi har et eget, ganske motbydelig, tak på streikende bilarbeidere.
Det kan imidlertid bli nødvendig med en smule inngrep. Fagforeningene har overlatt alle streike-vurderinger til den militante fagforeningslederen Kim Il-seob. Han er blitt en Stor Sol på sørsiden av grensen som ikke lenger behøver forholde seg til medlemmenes stemmer for å avgjøre når og hvor det skal streikes.
Så spørs det bare om han får mange nok med seg. Ting tyder på at arbeiderne har begynt å tenke på andre ting – for eksempel på hvordan de kan bidra til å bevare deler av arbeidsplassene sine.
Men det er også klart at stadig flere spør: Trenger vi egentlig Daewoo?
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no