Uro hos Daewoo igjen

Den første dagen i februar startet Daewoos fagforeninger punktstreiker ved de forskjellige fabrikkene. Og det skal de gjøre i 12 dager har de lovet. Hvor frustrerte blir de hvis streiken fortsetter å ikke ha noen virkning?

Publisert

Foreningenes problem er at en rekke uorganisert forstår alvoret i situasjonen, og derfor er de mot provokasjoner. Og i de organisertes rekker er det nesten ikke flertall for aksjoner lenger.

Men også den 2. februar var det utslag av arbeidsnedleggelser her og der, fredag var det komponent-linjer som merket det, og slike demonstrasjoner er ikke noen seriøs trussel mot produksjonen.

Men det kan igjen bli stygt. Fabrikkens talsmenn sa, uten å bli spurt, at de hadde enda ikke kalt inn politiet for å få en slutt på ulydigheten. Og Sør Koreas politi har et eget, ganske motbydelig, tak på streikende bilarbeidere.

Det kan imidlertid bli nødvendig med en smule inngrep. Fagforeningene har overlatt alle streike-vurderinger til den militante fagforeningslederen Kim Il-seob. Han er blitt en Stor Sol på sørsiden av grensen som ikke lenger behøver forholde seg til medlemmenes stemmer for å avgjøre når og hvor det skal streikes.

Så spørs det bare om han får mange nok med seg. Ting tyder på at arbeiderne har begynt å tenke på andre ting – for eksempel på hvordan de kan bidra til å bevare deler av arbeidsplassene sine.

Men det er også klart at stadig flere spør: ”Trenger vi egentlig Daewoo?

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS