-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Vekk med flere engelske bilfabrikker
GM var ute først, med beskjed om at Vauxhall-fabrikken med 2000 arbeidstakere skulle vekk. Og så kom Peugeot på banen med en trussel som vanskelig kunne tolkes som annet enn at deres Ryton-fabrikks fremtid hang i en meget tynn tråd.

Luton er en liten by, såpass nær London at de har en stor flyplass der som betjener masse av Londons chartertrafikk, men den har samtidig et sånt format at dersom du ikke selv jobber hos Vauxhall, så kjenner du noen som gjør det. Og alle trodde på GM da de for 3 måneder siden lovte nye investeringer og fortsatt bilproduksjon i Luton.
Nå er det ikke bare Luton som skal lide, i løpet av de neste 18 månedene skal det skjæres vekk 5000 jobber i Europa. GM skal fortsette å bygge biler i Ellesmere Port og i IBC-varebilfabrikken der de bygger Vivaro og Frontera. 280.000 biler kommer fra GM UK i år, så de er fremdeles overlegent den største produsenten der.
Men den er ikke helt liten heller, Peugeots fabrikk ved Ryton, der 206 nå produseres av tre skift. Der må det investeres i en ny lakk-linje, men nå sier Peugeots franske høvdinger at de 150 millionene ikke vil bli bevilget hvis England fortsetter med sin vente-og-se holdning til Euroen. I Peugeots tilfelle er det altså ikke snakk om en fabrikk som ikke tjener penger, langt derifra, men om en fabrikk som må opprustes og en ledelse som sier at de kanskje synes fremtiden ser litt usikker ut.
Både Nissan og Honda har også sagt tilsvarende ting før, og vi kan i hvert fall være enige om at Storbritannia ikke lenger er noen ledende bilprodusent. Det er allikevel ikke mer enn 20 år siden engelske biler var representert med mange meter i norske prislister, og engelsk bilindustri sågar hadde sin egen PR-mann i Norge. Derfra gikk det fort nedoverbakke, men som vi ser: det er enda litt igjen til bunnen.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no