-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Vekk med flere engelske bilfabrikker
GM var ute først, med beskjed om at Vauxhall-fabrikken med 2000 arbeidstakere skulle vekk. Og så kom Peugeot på banen med en trussel som vanskelig kunne tolkes som annet enn at deres Ryton-fabrikks fremtid hang i en meget tynn tråd.
Luton er en liten by, såpass nær London at de har en stor flyplass der som betjener masse av Londons chartertrafikk, men den har samtidig et sånt format at dersom du ikke selv jobber hos Vauxhall, så kjenner du noen som gjør det. Og alle trodde på GM da de for 3 måneder siden lovte nye investeringer og fortsatt bilproduksjon i Luton.
Nå er det ikke bare Luton som skal lide, i løpet av de neste 18 månedene skal det skjæres vekk 5000 jobber i Europa. GM skal fortsette å bygge biler i Ellesmere Port og i IBC-varebilfabrikken der de bygger Vivaro og Frontera. 280.000 biler kommer fra GM UK i år, så de er fremdeles overlegent den største produsenten der.
Men den er ikke helt liten heller, Peugeots fabrikk ved Ryton, der 206 nå produseres av tre skift. Der må det investeres i en ny lakk-linje, men nå sier Peugeots franske høvdinger at de 150 millionene ikke vil bli bevilget hvis England fortsetter med sin vente-og-se holdning til Euroen. I Peugeots tilfelle er det altså ikke snakk om en fabrikk som ikke tjener penger, langt derifra, men om en fabrikk som må opprustes og en ledelse som sier at de kanskje synes fremtiden ser litt usikker ut.
Både Nissan og Honda har også sagt tilsvarende ting før, og vi kan i hvert fall være enige om at Storbritannia ikke lenger er noen ledende bilprodusent. Det er allikevel ikke mer enn 20 år siden engelske biler var representert med mange meter i norske prislister, og engelsk bilindustri sågar hadde sin egen PR-mann i Norge. Derfra gikk det fort nedoverbakke, men som vi ser: det er enda litt igjen til bunnen.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no