Vekk med viskerne

Etter vindussveiven og askebegeret er det kanskje på tide å bli kvitt viskerne? Håpet om det ble i hvert fall julens store bilnyhet.

Publisert Sist oppdatert

Faksimile fra Sunday Times:

Det er alltid spennende å snakke med Frank Stephenson, sjefdesigner hos McLaren. Det syntes åpenbart også journalistene fra Sunday Times som intervjuet ham for en stor førjulsartikkel.

LES: Vårt intervju med Frank Stephenson

Der snakket han om mye morsomt, også ting han har nevnt før, som eksteriørpaneler som endrer farge, om materialer som «husker» sin opprinnelige form og om interiører som «gløder» i mørket – men det var hans bemerkninger om viskerfrie frontruter som virkelig skapte gjenklang på nettet i julen.

Han snakket om «Ultralyd områder» og antydet at det var et militært initiativ som var bakgrunnen for det mulige gjennombruddet. Sikkert sannsynlig, både skip, kjøretøy og fly har sikkert behov for god visuell sikt i situasjoner ute i felten, og er det noen som har penger til å finne løsninger på slikt, så er det sikkert militærmakta.

Men det patentskrivet vi gjengir her er egentlig ganske sivilt, det stammer fra to engelske brødre som har et firma som heter Echovista, hvis eneste aktivum ser ut til å være dette, og et par tidligere patenter.

Se på bilen de har tegnet, den ligner mer på en McLaren-type sportsbil enn på en Polo kan man si. Og se på datoen. Midt i 2013 ble patentet registrert.

Det kan selvfølgelig være en tilfeldighet at Frank begynte å snakke om dette akkurat nå – og mer får vi sikkert ikke vite før systemet hans er på plass.

Og det er jommen på høy tid, for vindusviskere er noe av det mest primitive i en moderne bil (bare slått av stempelmotoren med alle disse små komponentene som hopper opp og ned i vanvittig fart med en helt utrolig samlet masse).

Vi har hatt en form for vindusvisker så lenge vi har hatt frontruter – en av de første var en håndsveivet børste fra 1902, og etter det har listen over marerittaktige oppfinnelser vokst seg enorm.

Noe av det tristeste i vindusviskerens historie var selvfølgelig at nesten alle amerikanske viskere ble drevet av undertrykket i manifolden (og ikke elektrisk som i Europa, innført for alvor av Bosch i 1924).

Det systemet var så genialt at når man akset, for eksempel forbi en stor lastebil – i slike situasjoner trengte man jo ofte viskerne hvis det var vått – sluttet viskerne å virke fordi det i en kortere periode ikke var det nødvendige undertrykket til å drive dem.

Vi har sett flere forsøk på viskerfrie innslag de siste årene, både med ultrasoniske transdusere rundt frontruten og med no’ piezioelektrisk aktivert polymerstoff – spør ikke meg. Og i praksis har jeg opplevd det med et fotoapparat der man kunne trykke på en knapp så «ristet» linsen støvet av seg. Tror jeg.

Men fremdeles suser viskerne frem og tilbake, selv på våre mest avanserte teknologiplattformer som den nye S-Klassen fra Mercedes. Jobben gjøres godt nok den – men de er og blir et fremmedelement.

Selv har jeg alltid synes at den beste måten å bli kvitt viskermaset på er å droppe frontruta, men jeg skal villig innrømme at et system, slik det antydes hos McLaren nå, kanskje har større almen appell.

Powered by Labrador CMS