-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Verdifull haiketjeneste
Franske BlaBlaCar, en slags hitch-hiking service, har samlet 100 millioner dollar fra investorer. Det verdsetter selskapet til minst en milliard av samme valuta.
Gjennom BlaBla's app er det lettvint for fører og passasjer å finne frem til hverandre:
Ideen er selvfølgelig åpenbar: «ledige seter i biler er en viktig del av infrastrukturen.»
Men derfra, og til å gjøre butikk av det, er det en lang vei.
BlaBlaCars ble startet i Frankrike for nesten ti år siden. I dag har selskapet 150 fulltids ansatte, de opererer i 12 land (og er på vei inn i Tyrkia, Brasil og India) og har 8 millioner registrerte brukere.
Som et eksempel på at ikke bare leverer de billige transporter, men de gjør det uten å belaste omgivelsene, viser de til at de allerede i dag frakter flere passasjerer enn de franske jernbanene – uten de infrastruktur-kostnadene jernbanen pådrar seg.
De franske jernbanene har da også sagt at BlaBlaCars er deres største konkurrent. BlaBla sier at nå er de oppe i en million passasjerer hver måned.
Sosialt
Navnet på selskapet er vel selvforklarende. Poenget er ikke bare å finne en bil med ledig plass som går fra A til B på riktig rid, men også at man skal ha det hyggelig underveis. For eksempel ved å skravle.
Både sjåfører og passasjerer kan evaluere hverandre på selskapets nettsider, og der kan du blant annet finne ut hvor pratsom din kommende makker er.
Du finner både biler og passasjerer på nettet, bilføreren foreslår en rute (med plukk-opp angivelse) og et tidspunkt, og han gir som regel en fast pris slik at det ikke blir snakk om pruting og krangling. Selskapet lever av en prosentandel av det som blir betalt for transporten.
Det er ikke meningen at bileierne skal bli rike av det. Faktisk overvåkes tendenser i retning av at noen gjør dette til et yrke.
Trygg haik
Det er heller ikke snakk om noen «privatutgave» av Uber eller Lyft eller Sidecar eller en av disse nye tjenestene som skaffer deg bil til der du er i løpet av noen få minutter – tjenester taxisjåfører over hele verden er så forbannet på.
Her er det kun snakk om at man er tilbake til gamle dagers haiking, uten alle problemene som fulgte med.
For å se hvordan det virker kan du jo sjekke ut hjemmesiden deres (på engelsk) http://www.blablacar.com/
La det også være nevnt at tyskerne har praktiser dette mye lenger – uten antydning av tilsvarende suksess. Deres opplegg het Mitfahrerzentrale.
Hvem i all verden ønsker å gå til noen Mitfahrerzentrale, når man kan gå til noe som heter BlaBlaCars?