VW med nye biler og regionale planer

Mer og mer tyder på at ”verdensbilen igjen er død. Egentlig har den ikke eksistert verken før eller etter T-Forden, men alle har snakket om den. Færre og færre gjør det. VW gjør nå et stort nummer av at de skal konstruere egne biler både for Brasil og Kina.

Publisert

Antagelig snakker vi om avløseren til VW Gol (bildet), en 20 år gammel Boble-avløser som i først rekke selges i en liters utgaven, og som er en folkebil der. Det segmentet den tilhører representerer 70% av alle Brasils bilsalg, så det er en viktig klasse å være i.

Volkswagen selv skal bruke rundt en milliard reais av egne penger. Resten skal hentes inn fra lokale långivere. Den andre milliarden er allerede sikre fra Brasils utviklingsbank. Om tre år regner man med at bestselger Gol har fått avløsning.

Mens i den andre enden av dernede, i Kina, er det omtrent den samme summen, der representert ved 13 milliarder yuan. Her dreier det seg først og fremst om å utvide de produksjonslinjene man allerede har, målet er en produksjon på 300.000 biler/år. En del av disse skal eksporteres, til nå har all Kina-produksjon vært til innvendig bruk.

Men også der ligger det en spesial-utviklet, liten og billig, bil i kulissene. Tyskerne tror det i stadig sterkere grad blir nødvendig med en dedikert Kina-bil, og ikke fjorårets europeiske modeller. En nedgang i salgsolumet på 12 prosent i årets første åtte måneder kan tyde på at kineserne begynner å vente på noe bedre – eller billigere.

En av VWs samarbeidspartnere er forøvrig First Automotive Works der de bygger Jetta og A6. Men denne statseide bedriften er også Kinas største lastebilfabrikk og fremstiller to tredeler av Kinas lastebiler. Håpløst, gammeldags konstruksjon.

Ny kan det tyske ukemagasinet Focus fortelle at Daimlerchrysler regner med at planer om et samarbeide, der kineserne bygger tunge Mercedes-konstruksjoner, vil være klar før jul. Det ville sikkert vært hyggelig, men Focus kan fortelle at VW er akkurat like optimistiske med hensyn til å bygge tunge lastebiler i samarbeide med FAW.

Dette høres ut som noen smarte kinesere som spiller to Kina-begeistrede bilprodusenter ut mot hverandre.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS