Würth går plussere enn noen gang

De av dere som tror Würth er skruer og kjemikalier kan ikke en tidel av historien en gang. Würth er salg, markedsføring, omsetning og overskudd. Mesterlig gjennomført og alltid i økning. 2000-resultatet er et godt eksempel.

Publisert

De av dere som ser litt på rallycross vet at Würth også er beskjeftiget i bilbransjen, og konsernets avdeling for ”Auto (som bare omfatter en del av alt det som tross alt går til bilbransjen derfra) hadde en andel på nesten 20% av denne omsetningen. Det var en økning på beskjedne 9 prosent. Men det må holdes opp mot en bilbransje som var i solid tilbakegang på de fleste markeder der Würth opererer. På hjemmemarkedet, Tyskland, sank for eksempel nybilsalget med 11 prosent.

Ti milliarder er ikke bare imponerende som en sum. Tallet er også imponerende fordi igjen har firmaet nådd en av sine mange målsettinger. Allerede i 1987 kunne Reinhold Würth, doktor og professor og eier av en av Europas mest spennende kunstsamlinger i tillegg til å være sjef for egen butikk, formulere noe han kalte Visjon 2000. Den gang var omsetningen hans 1,3 milliarder DM – målet hans var nettopp 10 milliarder i 2000.

Würth-gruppen har i dag 236 selskaper i 76 land som beskjeftiger til sammen 36.096 medarbeidere. Norge er et av de spennende punktene på Würth-kartet, det skulle ikke forundre oss om de nok en gang har slått moderselskapet på enkelte områder.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS