-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Fjerde generasjon BMW X5
Nå lanserer BMW sin nye BMW X5, nesten 20 år etter at den første dukket opp. Det er vel ingen overdrivelse å si at med første generasjon X5 fikk SUV-begrepet en helt ny betydning.
Den nye generasjonen følger i hælene på tre foregående versjoner og er – selvfølgelig – større og kraftigere enn dagens modell.
Lengden øker til 4922 mm (+36 mm), bredden øker til 2004 mm (+66 mm) og høyden øker til 1745 mm (+19 mm). Men på bildene er ikke dette åpenbart – bilen ser ut til å ha akkurat de de samme proporsjonene vi er vant til.
Kort overheng fremme, et ruvende panser, nærmest firkantede hjulbuer og en fallende taklinje.
Men selve visittkortet er selvfølgelig nytt nok til at man lett ser at dette er en ny modell: den typiske nyregrillen har blitt større, og sammen med lysdesignet gir den bilen et nytt uttrykk.
Velger man de største hjulene – 22 tommers – legger man til enda en dimensjon som definitivt kommer til å gi modellen et enda nyere uttrykk. De er mektige!
Selvfølgelig er mulighetene for å gjøre bilen personlig mange. Den vil kunne bestilles i to ulike designvarianter. M Sport og xLine – i tillegg kan man velge omtrent hva man vi fra BMW Individual.
Den nye lanseres først med tre motorer i det europeiske markedet:
Alle de tre første motorene er rekkeseksere som leveres med 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Motorene er typegodkjente i henhold til den nye WLTP-syklusen og tilfredsstiller den nye utslippsstandarden EU6d-TEMP-. Det betyr blant annet at partikkelfilter er standard også på bensinmotoren.
xDrive er standard sammen med dynamisk demper-kontroll – som både tar seg av komfort og kjøredynamikk. Listen over førerassistenter og infotainment er – som ventet – lang som et vondt år.
Bilen kommer på markedet i november, men kan bestilles om en uke eller to.
Importøren forteller at for de første modellene gjelder følgende priser:
Modell: | Effekt: | Dreiemoment: | 0-100 km/t | Toppfart: | Blandet forbruk: | Blandet CO2-utstlipp: |
X5 40i xDrive | 340 hk | 450 Nm | 5,5 sek | 243 km/t | 0,85 – 0,88 l/mil | 193 – 200 g/km |
X5 30d xDrive | 265 hk | 620 Nm | 6,5 sek | 230 km/t | 0,60 – 0,68 l/mil | 158 – 179 g/km |
M50d xDrive | 400 hk | 760 Nm | 5,2 sek | 250 km/t | 0,68 – 0,72 l/mil | 179 – 190 g/km |
Modell: | Frapris, eks. levering: |
X5 40i xDrive | 1.056.100,- |
X5 30d xDrive | 979.900,- |
X5 M50d xDrive | 1.286.800,- |