-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
En ny BMW M2 Competition ble lansert i våres, men BMW M har også tilgjengelig komponenter for dem som ønsker en enda mer ekstrem bil.
Til helgens festival på Goodwood hadde de med seg en M2-basert «BMW M Performance Parts Concept» hvor de viste frem noen av de mange mulighetene.
Her er det ikke bare byttet ut komponenter for å gi bilen et kulere uttrykk – den er også lettet med 60 kg og utstyrt med aerodynamiske detaljer som påvirker ytelser og kjøreegenskaper.
Det hele er pakket inn i silkematt sort lakk med gullfargede dekorelementer, og det er løst på så elegant vis at jeg ikke oppfatter et eneste snev av bling-bling her. Interiøret domineres av Alcantara og karbonfiber med små gylne innslag også her.
BMW M har lagt igjen noen tydelige signaler på sin racing-bakgrunn.
Grillen er innrammet med en diskret gullstripe og passer perfekt til panseret som er støpt i karbon – alene er vektbesparelse på 8 kg. De fremre sidepanelene står for ytterligere tre kilogram reduksjon.
Små vinger ytterst på frontsplitteren og foran bakhjulene påvirker luftstrømmene i positiv retning.
Taket i eksponert karbonfiber tar seg meget godt ut, i tillegg til at det barberer vekten med seks kilo og senker bilens tyngdepunkt.
Ytterligere seks kilogram forsvinner ved hjelp at de lekre 19-tommerne lakkert silkematte og gylne med gateslicks fra Michelin montert – spesielt viktige kilo siden vi her snakker ufjæret masse.
Det sportslige koffertlokket sparer ytterligere 5 kg, og diffuseren en halv kilo, i tillegg til at det optimaliserer aerodynamikken.
Interiøret bærer preg av racing-inspirasjon med karbonfiber og Alcantara, samt diskret innslag av gulldekor som du sikkert kan slippe unna dersom du foretrekker helt sort/grått, eller kanskje vil ha en annen kontrastfarge i stedet?
M Performance forsetene gir god sidestøtte, er vippbare slik at man kommer seg inn i baksetet, men de veier likevel ni kilo mindre enn de originale sportssetene. De to separate baksetene sparer hele 13 kg sammenlignet med de originale.
For å sørge for maksimalt veigrep er konseptbilen utstyrt med M Performance hjuloppheng som reduserer bakkeklaringen med 20 mm, samtidig som demperne kan justeres i flere nivåer.
Siste punkt BMW nevner på listen over vektbesparelser er at de har byttet ut batteriet, og at det har spart dem for ytterligere 14 kg.
Mange lekre detaljer – de fleste allerede tilgjengelig hos din BMW-forhandler, spesielt om du bestiller en fabrikkny bil.