-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bokdebut på Oslo Motor Show
Fra en velkjent avis- og magasinskribent kommer det nå endelig et samlet resultat mellom to stive permer. Og for en praktbok det er blitt. Leserne vil møte den for første gang på Oslo Motor Show i morgen.
Ivar Engerud er kjent skribent også fra spaltene i flere av Bilforlagets blader. Da pandemien virkelig etablerte seg begynte han å kjede seg, og sakte utviklet det seg en idé som er blitt til mer enn 400 sider og solide 2,4 kilo.
Her er det ikke spart på verken papirkvalitet eller format. Et stykke over A4, og liggende – selvfølgelig – slik at på helsiders bilder (og dem er det mange av) kan bilen virkelig komme til sin rett i full lengde.
Boken handler stort sett om en og en bil. Det er lite overblikk over nasjonal økonomi og sosialpolitiske stemninger i denne perioden, men bilene det dreier seg om spenner fra den første norske Benzen, 1896 (derfor 125 års jubileum) til en rykende fersk bruktimport, en Mole 001 – konseptbil med bakgrunn fra en nylig Geneveutstilling.
Mer enn 100 biler er det blitt, alle med en skikkelig historie. I tillegg får vi noen restaureringshistorier, noen selvbygger-rariteter, noen innslag fra arrangementer og presentasjoner, og noen som så vidt forsvarer sin plass, fordi de er kuriøse
Bilene er svært varierte, T-Forder, selvfølgelig, men også Den Første Bestselgeren – Oldsmobile Curved Dash.
Disse befinner seg i den første tidsperioden - boken er delt inn grovt sett 15-års perioder før vi kommer til 1961 – 1990 og 1991 – 2001.
Allerede i tidsperioden 1916 - 1927 møter vi de første eksemplene på hvordan han avviker fra ‘normalen’.
Der har han nemlig hentet opp en Wisconsin Special som fortjener sin plass her fordi nordmannen Sigurd Haugdal en kort stund hadde verdens hastighetsrekord med denne bilen. Og i stedet for å konsentrere seg om T-Forden som bil, konsentrerer Engerud seg om Gjestvang’s Bilforretning A/S.
Sonja Henies første Cord dukker opp i 1928 – 1940. Der kommer også Per Vibergs BMW 335 Cabriolet som han bygget opp fra gjennomrustent, forvridd vrak til en perle.
Hvor perle fikk han bevis for i 2007.
Ferdig med restaureringen satte han seg i bilen og startet på turen fra Finnsnes til Como, på egne hjul. Der besøkte han Villa d’Este med den berømte skjønnhetskonkurransen for biler. Det ble selvfølgelig premie.
Veien nordover ble avbrutt av et ni dagers Alpeløp – alt for egen maskin helt hjem.
En av Norges eldste Bobler dukker opp i neste kapittel, sammen med en Karmann Ghia som har vært i landet siden 1961.
En Datsun 1200 Bluebird er, sammen med for eksempel en Amazon, et avslappende eksempel på at det også er gitt plass til hverdagsbiler i denne boken. Selv om det selvfølgelig er mer type Viper RT/10 og Alpine A110 enn B- og C-segmentbiler her.
Så avsluttes det hele med kapitler om Ekstrem Skapertrang (hjemmebygger, stort sett, selv om vi slipper ikke unna Tempo Gigante her heller) og om Bilene vi har Mistet – om noen av de monumentale som nå er i et utland.
Ikke vent noen dyptpløyende bilhistorie i denne boken. Vent heller ikke rekker på rekker med kjedelige spesifikasjoner og nøyaktige datoer.
Vent heller gode historier som tilfeldigvis stort sett dreier seg om biler. Og siden Engerud fører et ganske propert kamera kan du også vente deg førsteklasses bilder.
Her har Rune Baashus hjulpet massivt til. Grafisk produksjon, heter det, men dette er meget mer enn lay out. Dels har han ansvaret for noen av de bedre bildene selv, men det jeg er mest imponert av er kvaliteten på noen av de historiske svart/hvitt bildene.
Jeg vet hvor mange av dem er hentet fra, jeg kjenner kvaliteten på dem – fra dårlig til elendig, ofte svært rastrerte – men her står de frem som om de er reprodusert rett fra de opprinnelige glassplatene.
Imponerende arbeid.
Innvendinger?
Sikkert mengder når jeg får bladd meg skikkelig gjennom.
I første omgang bare to.
At det er en konsekvent mangel på bildetekster, også der hvor bildet hadde fortjent litt nærmere forklaring. Og at dette er en bok det er umulig å ta med seg på potta eller i binga. Vekt og format forbyr den slags.
Men jeg kan garantere at du kommer til å komme gjennom den allikevel.
De første eksemplarene skal selges på LMK-standen under Oslo Motor Show.
Men den har også ISBN-nummer 978-82-303-5204-5 slik at den kan bestilles fra alle bokhandlere eller direkte hos iengerud@online.no. 500 kroner koster den.