Fiat Brava 1.6 SX

Er du på jakt etter en sportslig og rommelig bil i kompaktklassen, kommer du ikke utenom en prøvetur i Fiat Brava. Italienerne kan dette med pakking, og i Brava har de dessuten greid å kombinere praktiske egenskaper og særeget design på en tiltalende måte.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Brava gir et robust inntrykk og det er tydelig at Fiat nå legger større vekt på detaljfinishen enn tidligere. Men de har også endret stil og gått over til runde og behagelige linjer i stedet for de stramme og kantete linjene som har preget for eksempel Tipo og Tempra, noe som også bidrar til at interiør og detaljer ellers virker mer robuste.

Interiøret i Brava er tiltalende og funksjonelt med god orden. Bortsett fra radioen som er en integrert del i dashbordet, er det ingen sære løsninger i denne bilen, men førerplassen har karakter. Sittestillingen er god. Du sitter høyt, og har høyderegulering av både ratt og sete. Det siste kan være en fordel. Brava er nemlig høy over hekken og sikten bakover er derfor dårlig. Den kraftige C-stolpen er dessuten med på å begrense sikten på skrå bakover.

God plass
Kupéen er rommelig for både for- og baksetepassasjerer. Fiat har gjort en meget god pakkejobb. God setehøyde, god men ikke imponerende takhøyde og et baksete med god sittekomfort, gjør Brava til en rommelig familiebil. Bagasjeplassen er også god og baksetet, som kan vippes frem og legges ned, gir et fleksibelt bagasjerom. Hodestøtter i baksetet er standard. I bakseteryggen ligger det nå en ekstra bjelke med kraftige fester slik at løs bagasje ikke skal trykke frem seteryggen ved en eventuell bråstopp.

Jeg har tidligere rost Fiats 1,4-liter og er like begeistret for 1,6-literen. Den liker riktignok litt turtall, men her er det skikkelig fraspark og det er lett å bli lurt til å tro at dette er en 1,8-liter. Dreiemomentet ved lave turtall er også bra og gjør at denne motoren kan kjøres uanstrengt uten for mye bruk av gearspaken, ønsker du litt ekstra skyv er det imidlertid lett tilgjengelig. Brava har nemlig et overbevisende lett og presist gearskift som passer utmerket til bilens sportslige karakter.

Sportslig karakter
Du sitter godt i Brava, i alle fall inntil du begynner å kjøre svinger. Sitteputen har god lår- og sidestøtte, men i øverste del av seteryggen er sidestøtten dårlig. På svingete vei sitter du ikke stødig og setekonstruksjonen passer ikke helt til bilens ellers litt sportslige karakter.

Det er ingen tvil om at Brava skal appellere til dem som vil ha litt mer enn gjennomsnittlig sportslig karakter. Kjøreegenskapene er gode, styreresponsen slik den bør være og svingegenskapene trygge og tillitvekkende. Vel og merke på god vei.

På dårlig vei henger dessverre ikke hjulopphengene helt med. Det blir litt for stumpete, noe som selvsagt gir dårlig fjæringskomfort, men også svingstabiliteten på dårlig vei lider litt. Fiat kan bedre enn dette og bør se litt nærmere på balansen mellom fjæring og demping. Brava fortjener nemlig noe bedre enn dette.

Ser vi bort fra fjæringskomforten og et litt høyt støynivå, gir Brava 1.6 SX et meget godt inntrykk. Den er gjennomtenkt i detaljer, har god plass, en nydelig motor og et høyt utstyrsnivå. Kunne Fiat få skikk på fjæringskomforten, vil Brava melde seg på som en av de absolutt beste bilene i kompaktklassen.

FIAT BRAVA 1.6 SX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1581 ccm. 76 kW (103 hk) v/5750 o/min. 144 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: Pirelli P 4000, 175/65TR14.
Mål: Lengde: 418,7 cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 141,3 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 145,1/145,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1200 kg. Tillatt totalvekt: 1630 kg.
Volum: Bagasjerom: 380 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 0,95 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,56 l/mil
Pris: kr 194.900

Powered by Labrador CMS