Toyota Carina E/Avensis 1992-1999

Carina E og Avensis bekrefter Toyotas rykte om feilfrie og driftssikre biler. Litt kjedelige kanskje, men som bruktobjekt er dette noe av de sikreste som finnes.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 2000.

Det er ikke bare få feil som gjør Carina E og Avensis attraktive som bruktkjøp. De er også rommelige og praktiske og finnes som firedørs sedan, femdørs kombi og som stasjonsvogn. Denne versjonen av Carina E ble introdusert i 1992. I 1996 ble det gjennomført noen mindre endringer. Mest merkbar er en ny grill som gir assosiasjoner til en stor T. I 1998 kom en helt ny modell og Toyota benyttet anledningen til å forandre navnet fra Carina E til Avensis. Sedanen er mest solgt og derfor enklest å oppdrive på bruktmarkedet, mens stasjonsvognen er blitt populær de siste årene.

Kjedelig lite feil
Dette avsnittet blir kort. Driftssikkerhet er det mange først og fremst forbinder med Toyota. Og det bekreftes av NAFs teststasjoner. Langt færre feil enn gjennomsnittet er vurderingen av Toyota Carina E. Samme resultat har NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, ADAC, samt TÜV kommet frem til. Den eneste anmerkningen NAF gir er slitte støtdempere bak på eldre modeller. Men det rammer alle biler når de har rullet langt nok. Ellers er det som regel lite feil å finne på en brukt Carina E eller Avensis. Men man skal ikke la det bli en sovepute. For også japanske biler krever stell og vedlikehold hvis de skal vare lenge. Enhver bruktbil bør derfor granskes nøye for feil og kollisjonsskader før kjøpekontrakten undertegnes. Sjekk alltid at bilen har vært jevnlig på service.

For Carina E frem til og med 1995 anbefaler Toyota oljeskift hver 5000 km for både bensinog dieselmotorer. Hovedservice bør tas hver 20.000 km og det anbefales å skifte registerrem i motorene hver 100.000 km.

Carina E etter 1995 og Avensis nøyer seg med oljeskift hver 15.000 km for bensinmotorene, og hver 7.500 km for biler med dieselmotor. I disse
bilene kan du også drøye hovedservice til hver 30.000 km. Registerremmen skiftes hver 150.000 eller 120.000 kilometer for henholdsvis bensin- og dieselmotorer.

De som har skrevet til oss om sine erfaringer med Carina E, har hatt få utgifter på bilen annet enn til drivstoff, uten at de føler at det har blitt for mye, bilens størrelse tatt i betraktning. For Carina E får mye ros for den rommelige kupeen og bagasjerommet. Men det er også negative kommentarer om dekkstøy. Våre lesere har derfor erfaring med at lønner seg å prøve forskjellige typer sommerdekk.

Beskjedne motorer
I 1996 ble det gjennomført en liten facelift på Carina E. Den mest merkbare endringen var bedre støydemping. Men Carina E fikk også en ny 1,8-liters såkalt "magermotor". Den utmerker seg med lavt forbruk. I en test mot tre andre familiebiler hadde Carina E 1,8 SLi et snittforbruk for hele testen på 0,64 l/mil, mens de tre andre bilen brukte mellom 0,72 og 0,79 liter på mila.

I samme test fikk Carina E ros for meget god sittestilling for sjåføren, god plass og et hjuloppheng som takler de fleste ujevnhetene i veibanen bra. Likevel må den se seg så vidt slått av Peugeot 406 i den testen. Litt høyt støynivå og lavt utstyrsnivå har snytt Carina E for førsteplassen i våre sammenligningstester.

Carina E har et rommelig bagasjerom på 470 liter i sedanversjon. Det er også god plass i baksetet, men det er utformet slik at to sitter mye bedre enn tre. Bagasjerommet i kombikupéen er faktisk noen liter mindre, men den større bakluken gjør det enklere å laste bilen. For bedre plass til lange gjenstander kan man legge ned bakseteryggen, men sitteputen vipper ikke frem.

Carina E har hatt ulike motoralternativer. Den som er på jakt etter en diskret familieracer kan prøve å finne seg en Carina E GTi. Med 158 hk fra en toliter går 0-100 km/t unna på 8,4 sekunder. Mellom fem og ti prosent av kundene valgte dieselmotor. To-literen ga 73 hk da den ble introdusert i 1992 og 83 hk i 1996. Ved innføringen av Avensis fikk dieselmotoren turbo og ble til 2,0TD og effekten økte til 90 hestekrefter.

Mest vanlig er det å finne en Carina E med 1,6-liters motor og 115 hk hvis det er modeller før 1996 det er snakk om. Etter 1996 er det den før nevnte sparemotoren med 1,8 liter sylindervolum og 106 hk som er mest
solgt. I stasjonsvognene finner vi også to varianter av magermotorene med 1,6-liter med 107 hk før 1996 og 99 hk etter.

Fra 1992 har GTi og GLI en kollisjonspute som standard. Fra februar 1994 ble dette standard på alle biler. To år etter ble to puter standard på alle modeller. Fra 1998 har Avensis fire puter og helt nye biler leveres med seks kollisjonsputer. I de første årene var modeller med elektrisk justerbare speil og vinduer mest solgt, men etterhvert er dette
standard på alle modeller. Derfor er det mer det kosmetiske som skiller mellom de forskjellige modellen som XLi og XLiS.

Bedre som brukt
De gangene Carina E er testet mot konkurrentene, har den måtte nøye seg med andreplass når vårt valg ble gjort. Vår vekt på kjøreegenskaper og sikkerhetsutstyr har fått oss til å velge en av de europeiske konkurrentene, om enn med liten margin. Som bruktkjøp vil derimot Carina E feilfrie livshistorie telle sterkt. Etterfølgeren Avensis fortsetter trenden og lover feilfritt bilhold for de som vil ha en nesten ny bil. Carina E og Avensis holder seg bra i pris. Handler du hos en forhandler på Østlandet må du regne med å betale opp mot 190.000 kroner for den siste årgangen av Carina E 1.8. Men det er penger spart, for en ny Avensis 1.6 får du neppe for under 250.000 kroner.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS