-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tungvekteren
Land Rover Discovery er en drøm når alt går bra – og ryktene om elendig driftssikkerhet er nok noe overdrevet.
Først publisert i Bil 2/3 - 2017.
Jeg har lenge sagt at Land Rover Discovery er en fotografs drømmebil. Den har mye plass, den er veldig komfortabel på langtur (og myk nok til å skyte bil-til-bil-bilder) og den tar seg frem nær sagt hvor som helst.
På samme måte er den nok drømmebilen til veterinærer, baser og andre som kjører mye på områder hvor veiene i beste fall kan beskrives som provisoriske.
Men drømmer trenger ikke ta hensyn til hverdagslige problemer og utgifter. For selv om en Discovery kan gjøre livet lett på gode dager, kan den samtidig surne tilværelsen betraktelig på dårlige. Mer om det litt senere.
Først, hva er egentlig forskjellen på Disco 3 og Disco 4? Da Discovery 3 erstattet 2-eren i 2004 var den nye bilen en revolusjon sammenlignet med den utgående. Faktisk var Disco 3 så god, at Land Rover ikke trengte utvikle en helt ny bil til generasjon fire. I utgangspunktet er nemlig 3 og 4 samme bilen. Det er samme ramme i bunn og det samme karosseriet. I grunn snakker vi om en facelift, med nye lykter, hellakkert karosseri og ny grill.
Nytt interiør
Innvendig ble interiøret solid oppgradert, og er det tydeligste skillet på Disco 3 og 4 visuelt. Der Disco 3-interiøret var rett-opp-og-ned no-nonsense, ble 4-eren mer som en lounge. Flotte materialer, den velkjente roterende girvelgeren til Jaguar og en opprydding i knappe-utvalget gjør at livet er litt koseligere bak rattet på en Disco 4.
Mekanisk skjedde det også en del under oppgraderingen. V6-dieselen på 2,7 liter ble boret opp til 3 liter (selv om 2,7-eren også var tilgjengelig i Disco 4), og girkasse, bremser og annen mekanikk ble oppgradert.
Likevel, Disco 3 og 4 er såpass like at vi velger å slå de under en kam.
For Disco 3 er det nettopp 2,7-literen som gjelder. Å kjøre rundt med en 5-liters V8-bensin høres kanskje gøy ut, men driftskostnadene ved en sånn motor er høy. 2,7-literen er ikke veldig snill i matfatet den heller, men vesentlig bedre. Alternativt kan det gå an å bygge om bensinmotoren til gassdrift.
Til Disco 4 er 3-literen definitivt å anbefale. Den er snillere på forbruket og mye smidigere kjøremessig enn 2,7-literen, og ved introduksjonen av SDV6-utgaven fikk den nok krefter til å ikke føles undermotorisert. Først 245 hestekrefter, deretter 256 fra 2011.
I 2012 ble den automatiske 6-trinnskassa i SDV6 oppgradert til en 8-trinns. Det var i forbindelse med dette skiftet at den roterende girvelgeren ble introdusert i Discovery-serien.
Kvalitetsutfordringen
Hva da med ryktene om elendig kvalitet, og steindyre reparasjoner? Ryktene har ikke kommet ut av det blå. Tidlige Disco 3-utgaver kan fort slite med drivstofflekkasje – hele fem tilbakekallinger ble utstedt på grunn av dette.
Modeller med luftfjæring kan også være skumle, for det systemet er dyrt å fikse og har middels driftssikkerhet.
Jevnt over virker det som jo senere modell man går for, jo tryggere kan man være på driftssikkerheten. Særlig kan 2011-2012 være et vippepunkt, med oppgradert motor og ny girkasse. Og forvent at mye kan skje rundt 150.000 kilometer.
De aller fleste Discovery i Norge er ikke overraskende varebiler. Men mange av de er kjøpt for å trekke tungt – sjekk gjerne historikken, ikke minst servicehistorikken til bilen. Har det vært mye småplukk med bilen allerede? Det kan bety at mer er på vei.
Men finner du en ryddig Disco – aller helst en Disco 4 med 3-literen – som har lav kilometerstand og ingen problemer, kan dette være det beste bilkjøpet du har gjort.
PS: Det finnes flere gode forum og nettsider om Discovery. De fleste er naturligvis britisk. LR-eiere kan være brutalt ærlig på den ene siden, og veldig «har hatt litt problemer, men bilen er så god at jeg driter i det» type eiere på den andre siden. De bryr seg med andre ord. Tips: disco3.co.uk, landroverforums.com og naturligvis norske LRforum.com.
–
Dette skrev vi:
Bil 4-2005:
Bak rattet er det meget behagelig, selv om det finnes mer funksjonelle førermiljø. Man sitter høyt med fenomenal sikt utover. De tre setene bak føreren er komfortable, og bak der igjen finner man to seter som selv storvokste kan trives i. Bilens lydanlegg kan styres fra alle seteradene, noe som garantert kommer til å bli misbrukt.
Bil 11-2004:
Luftfjæring er for så vidt ikke noe nytt for Land Rover, men det avanserte Terrain Response-systemet er nytt. Et innstillingshjul gir fem valg: vanlig vei, gress/grus/snø, gjørme/traktorspor, løs sand eller stein. Innstillingene griper inn i fjæringsvei, motorstyring, differensialer, lav- eller høygearserie, pluss Hill Descent Control, ABS, stabilitetskontroll og antispinn. Alt dette illustreres tydelig på info-skjermen på dashbordet – til og med retningen på fronthjulene vises der.
–
Fakta
Motor
2993 ccm V6, turbodiesel
Effekt
256 hk/600 Nm
Drivlinje
8A, firehjulsdrift
Forbruk
0,88 l/mil, 230 g/km CO2
Fart
0-100 9,3 sek., toppfart 180 km/t
Dimensjoner
483/192/189 cm
Trekkevne
3500 kg