-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Smart å tenke smått
For mange kan en liten bil fylle de fleste behov. I tillegg er den en bruktbil som ofte er billig både å kjøpe og eie.
Smart Fortwo ga på mange måter de ekstreme småbilene et hippere og mer akseptabelt ansikt. Og skal du bare transportere deg frem og tilbake til jobben, svinge innom butikken, eller finne parkeringsplass i en trang by, gjør den jobben.
Bilene var relativt dyre da de kom og holdt seg lenge bra i pris, men nå kan de snart kjøpes for penger rett ut av minibanken.
Et kjapt søk viser at du finner biler med rundt 100.000 km på telleren fra litt over 30.000 kroner og oppover. Biler som er helt greit utstyrt og fremdeles med et utseende som er tidløst.
Skulle det være noen skader på deler av bilen, er det enkelt å bytte ut plastdelene med helt nye.
Ikke elektrisk.
Mange har nok opp igjennom årene droppet en Smart fordi den ser ut som en elbil, men uten de fordelene som disse har fått med kjøring i kollektivfelt og gratis parkering.
Til gjengjeld har den jo «ubegrenset» rekkevidde og et forbruk som fortsatt gjør den svært miljøvennlig.
For deg som ønsker deg en Smart elbil, er det jo greit å vite at den dukker opp i løpet av året.
Som premiumbiler flest finnes det en rekke varianter å velge mellom. Ser du på 2008-modeller finnes det over 20 ulike varianter når man ser på utstyr og motorer. Smart kommer med både bensin- og dieselmotorer fra 45 til 98 hestekrefter. Laveste utstyrsnivå er Pure, i mellom finner du Passion og på topp er Pulse.
Lyst på noe ekstra?
De heftigste har Brabus-navnet hektet på, noe som jo normalt borger for litt ekstra sprut. Selv om 98 hester ikke høres så voldsomt ut, er det greit å huske på at bilen veier 810 kilo, noe som gjør at den sprinter til 100 på under 10 sekunder.
Smart har også en Roadster-versjon. Den er basert på en forlenget versjon av plattformen til Fortwo, og har elektrisk tak som gjør den til nesten cabriolet, og med mulighet til å ta av takbjelkene på siden, som gjør den helt åpen.
Det finnes litt færre biler, og den litt mer sporty fremtoningen gjør disse en del dyrere. Regn med fra 60.000 kroner og oppover.
Peugeot 1007
Har du drømt om stor elektrisk skyvedør? I så fall er Peugeot 1007 kanskje valget for deg. Åkei, den ser ut som en blanding av en postbil og noe fra hjelpemiddelsentralen – men det synes best når du sitter inne i den.
Egentlig er den en fiks bil, men det var få som forsto det. Nå får du en 2005-model med lav kjørelengdel for 50.000 kroner.
Er du virkelig hardcore finnes det fortsatt noen Crossblade-varianter der ute, ganske ubrukelige i norsk sommer, uten tak, dører og frontrute, men til gjengjeld vekker den litt oppsikt.
Om Smart blir sært, finnes det alternativer:
Volkswagen Lupo
Om du trodde UP var en smart liten bil fra Volkswagen - så vit at de har gjort det før. Lupo var liten lett og egentlig slett ikke håpløs å kjøre. Rask skal den ikke kalles, men med den finnes med både bensin- og dieselmotor og de få som finnes der ute får du billig. Smart liten bybil fra årtusenskiftet, som i dag koster fra litt under 20.000 kroner.
Om en todørs bil er for liten for deg, men du fortsatt vil være i den virkelige småbilklassen, Kan kanskje dette være valget for deg? Fra rundt 30.000 kroner får du en 2000-modell med fem dører og enliters motor med 58 hestekrefter.
Citroën C2
Legg sammen et litt rufsete bruktbilnavn med en aldeles strålende liten småbil, og du har C2. For rundt 50.000 kroner får du en 2004-modell som har gått mindre enn 100.000 kilometer. Bilen erstattet Saxo i 2003 og ble produsert helt frem til 2009.