Subaru Impreza: Firehjulsdrift

For den som ønsker en firehjulsdrevet bil for en rimelig penge, er Impreza et av de få alternativene på markedet.

Publisert

Impreza
Impreza

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Subaru var lenge alene om å tilby firehjulsdrevne familiebiler for den som syntes Audis Quattro-modeller ble for dyre. Likevel har salget vært relativt lavt. Det er først de siste årene at firehjulsdrevne biler er blitt mer vanlige. Det skyldes blant annet endringer i avgiftssystemet.

Impreza ble lansert i 1993. Den finnes som firedørs sedan og femdørs kombi, hvorav sistnevnte har stått for 60 prosent av salget. Ut 1997 var det solgt 1.900 Impreza i Norge. Noen bestselger har den aldri blitt, kanskje fordi norske bilkunder har en tendens til å gå i flokk og satse på det kjente. Femdørs Impreza er med sine 435 cm like lang som en Golf III stasjonsvogn. Bakluka skråner og det er terskel ned til det ellers flate gulvet i bagasjerommet. Impreza gjør seg derfor ikke helt fortjent til å bli kalt stasjonsvogn.

På alle fire
For de fleste vil hovedpoenget med å kjøpe en Subaru være firehjulsdrift. Impreza har permanent firehjulsdrift med en silikonklutsj som fungerer som differeinsialbrems på midtdifferensialen. Systemet er enkelt og driftssikkert, men kan på glatt føre gi noen overraskelser for den uoppmerksomme sjåfør fordi bakhjulene lett blokkerer hvis forhjulene blokkeres ved kraftig oppbremsing. Skal du kjøpe en Impreza, bør du fortrinnsvis finne en bil med ABS-bremser.

Evnen til å ta seg frem er det lite å utsette på. Systemet sørger for å holde bilen på stø kurs under kjøring i slaps og dyp snø. Stasjonsvognen har også reduksjonsgear, noe som er en stor fordel for den som ofte trekker tilhenger eller campingvogn. I introduksjonsåret ble for øvrig rimeligste Impreza – 1.6 LX – solgt med forhjulsdrift.

Motorene
Subaru holder fast på sine boksermotorer. Det gir lavt tyngdepunkt og en symmetrisk plassering av motor og gearkasse, noe som gir en stødig bil. Motorene trives best med litt turtall. Det gjelder både 1,6-literen med 90 hester og 1,8-literen med 103 hester. Fra og med årsmodell -96 ble 1,8-literen erstattet av en 2-liter med 115 hester. Dreiemomentet økte til 170 Nm, men oppnås fremdeles først ved 4.400 o/min. Heldigvis har ikke motoren noe i mot høyt turtall. Bokserkonstruksjonen sørger også for en trivelig og sportslig motorlyd og vibrasjonsfri gange. For den som alltid har drømt om å kjøre rally, finnes også Impreza GT Turbo med 211 hester. Få biler gir mer fart og akselerasjon for pengene, men bare 34 personer har så langt valgt å kjøpe en.

Mange ansikter
Imprezas ansikt har skiftet flere ganger siden introduksjonen, fra en relativt glatt front med bare en liten grillåpning, via en lav og bred grill med tverrstripe i 1995, til dagens ovale åpning med grovmasket rutemønster som ble innført i 1997. Noen biler kommer også med "turbo-look". Det vil si store ekstralys og lav frontspoiler, men uten GT-Turboens brede luftinntak på panseret. Den karakteristiske bakparten på femdørsutgaven har derimot bestått nesten uforandret.

Fra 1998 års modell er interiøret forandret, men både før og etter er praktisk, oversiktlig og uspennende en dekkende beskrivelse.

Få biler, lite feil
På grunn av det begrensede salget i Norge, har ikke NAF pålitelig statistikk om feil og mangler på Impreza, men deres tyske søsterorganisasjon ADAC har svært lite å utsette på bilen. Det eneste de påpeker et at noen vil kanskje finne at bensinforbruket er noe høyere enn ventet for en bil av denne størrelsen. Det må man imidlertid regne med for en bil med permanent firehjulsdrift.

Hvis vi ser bort fra GT Turbo, er Impreza først og fremst for dem som ønsker seg en rimelig og driftssikker bil med firehjulsdrift. Femdørsutgaven er riktignok ingen ekte stasjonsvogn. Er god lasteevne viktig for deg, er storebror Legacy et bedre valg.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS