Renault Laguna: Komfort på billigsalg

Er du på utkikk etter en nyere bruktbil, så er Renault Laguna verdt å kikke nærmere på. Med fransk kjørekomfort og relativt stort verditap, kan de være et godt bruktkjøp.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Franske biler sliter fremdeles med et ufortjent dårlig rykte og derpå følgende verditap. Det er leit for nybilkjøpere, men desto bedre for den som er i markedet etter bruktbil.

Laguna er en lun bil og støy fra hjul og motor er behagelig dempet. Motorene til Laguna er ikke de mest avanserte. Renault har bare tatt ut 115 hk fra 2.0-literen. Likevel er bensinforbruket ikke spesielt lavt.

I 1994 testet vi Renault Laguna mot Mitsubishi Galant og tradisjonen tro var det den franske bilen som utmerket seg med god kjørekomfort. Men dette var sammenlignet med Galant som ikke kom særlig godt ut. Laguna har nemlig en vesentlig fastere fjæring enn det man er vant til fra franske biler. Testlaget skriver at de ble overrasket over hvor godt Laguna taklet dårlig vei. Den flyter over de skarpe og korte humpene uten problem.

Slapp motor
Av dem som har skrevet inn til oss (det må gjerne du også gjøre hvis du har en av bilene vi skal teste i løpet av året), fremhever alle den gode kjørekomforten i Laguna. Også utstyrsnivået er svært bra. Av negative sider påpeker alle som kjører rundt med 1,8-literen på 90 hk, at den er litt i svakeste laget. Spesielt med last i bilen. Noen eiere opplever også at typiske slitedeler som støtdempere og eksosanlegg må byttes tidligere enn de hadde forventet på en moderne bil. Om dette er typisk for Laguna er vanskelig å si siden det henger sammen med kjørestil og veiforhold.

Når det gjelder service, varierer tilbakemeldingene vi har fått. Noen er svært fornøyde med Volvo/Renault-forhandlerne på sitt hjemsted, andre ikke. Laguna kommer som femdørs kombikupé eller stasjonsvogn. Begge bilene har rikelig med bagasjeplass. Legger du ned baksetet i kombikupéen, blir den nesten en mini-stasjonsvogn. I tillegg til 1,8-literen med 90 hk og 2,0-literen med 115 hk, finnes Laguna også med en 2.0-liters motor på 140 hester og en 3-liters V6 med 170 hk. V-sekseren ble levert med automatgear som standard og finnes ikke i så mange eksemplarer i Norge.

Lav andrehåndsverdi
Nå skal man ikke trekke for bastante konklusjoner av enkelttilfeller, men en av våre lesere opplevde at Lagunaen var svært vanskelig å bli kvitt. Da tiden kom for å selge bilen som han kjøpte ny i 1995, førte ikke to annonser i Aftenposten og en på TV2 tekst-TV til noen henvendelser. Oslo Bilauksjon anslo at de kunne selge bilen for 120.000. Det er om lag 30.000 under det som antydes som gjeldende bruktbilpris på Østlandet. Til slutt fikk leseren likevel solgt bilen for 135.000. Det syntes han var lite for en velholdt 95-modell 1.8 liter med aluminiumfelger, alarm, stereo, elektriske vinduer etc. Bilen var også nylig Tectylbehandlet.

Forhandlere derimot, legger ikke lista så lavt når de skal selge ut sine Laguna innbyttebiler. På Isberg’s på Økern i Oslo lånte vi en 94-modell med 2-liters motor og 73.000 kjørte kilometer. På-rutenprisen var satt til 158.800 kroner. Det er ikke så galt som utgangspunkt for pruting.

NAF Teststasjon fant som ventet ikke mange mekaniske feil. Franske biler er heldigvis ikke hva de engang var, men oljelekkasjer rundt drivakslene er vanlig på Renault. På nyere bruktbiler er det som regel få feil og lite rust. Derimot bør man være på vakt mot kollisjonskader. Isberg’s Laguna hadde fått seg en mindre smell både foran og bak, men reparasjonen var profesjonelt utført og burde ikke stå i veien for et lykkelig eierskap. Innvendig var bilen svært velholdt.

Delepriser og service på Laguna er gjennomsnittlige.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS