Mitsubishi Lancer 4WD kombikupé: Dyre deler og høye priser

En brukt Mitsubishi kan være dyr i innkjøp, og det er vanskelig å få tak i rimelige deler. Du betaler for en bil som vanligvis har få feil og mangler, og som har en god garantiordning. Vår testbil viser at det finnes unntak.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 1996.

Mitsubishi Lancer og Colt er egentlig den samme bilen, men produsentene har valgt å kalle kombikupéen uten bakstuss for Colt (3 eller 5 dører), mens sedan, stasjonsvogn og kombikupé med rumpe kalles Lancer. Ved introduksjonen i 1980 var Colt forhjulsdreven, mens Lancer hadde drift bak. Først i 1983 fikk begge bilene forhjulsdrift, men motoriseringen av Colt og Lancer har ofte vært forskjellig.

God komfort
I de tester BIL har hatt av disse bilene, påpekes ofte at de er lettkjørte og ukompliserte og relativt komfortable. På komfortsiden kommer vi ikke utenom setene. De har relativt myk stopping og er derfor behagelige. Samtidig har de kraftige forhøyninger langs sidene for å sikre effektiv lår- og sidestøtte. Du sitter godt, og kan kjøre ganske aktivt uten å føle at du blir slengt frem og tilbake.

Motoren sørger for at Lanceren er kvikk til tross for firehjulsdriften, samtidig som bilen kan dra forholdsvis tunge lass. Den kan virke lett på rattet på grunn av en kraftig servostyring, noe som ikke gir den helt store styrefølelsen. Gearkassen er typisk Mitsubishi og kan oppleves som uvant ved første bekjentskap. Den virker klakkete, men er faktisk ganske presis.

Spesiell 4WD
Selv om setene og chassiet gir deg rimelig komfort, får Colt/Lancer noen minuspoeng. Under akselerasjon er motorlyden påtrengende. Det samme er dekkstøyen, spesielt på grov asfalt eller våt veibane.

Vår testbil, en GLXi 1800 4WD kombikupé, ble produsert i bare et par års tid, men det samme drivsystemet brukes både i sedan og stasjonsvogn i samme serie. Fire-hjulsdriftsystemet har en midtdifferensial og viskositetskobling som sperre. Stiv bakaksel sørger for at komforten blir marginalt dårligere enn hos dens forhjulsdrevne kolleger, og systemet gjør også at bakenden har litt lettere for å slenge på seg når det er glatt på veien.

Testbilen er en 91-modell med knappe 87.000 kilometer på telleverket. Det er ganske mye lengre enn gjennomsnittet for denne årgangen, og bilen er da også noe preget av det. Bilen har snurret rundt på norske vinterveier to ganger, og har derfor karosserireparasjoner foran og bak. Ellers er alle servicer fulgt. Reparasjonene var et av ankepunktene i NAF-testen. Utvendig er det knapt mulig å se at bilen er reparert, men innvendig er arbeidet utført med grov hånd, spesielt bak.

"Vår" Lancer – et unntak
Det var ikke mulig å oppdage dette slurvete håndarbeidet uten å åpne adgangsluken til baklysene. Arbeidet foran er adskillig penere utført, men sveisepunktene var ikke antirustbehandlet. To år etter reparasjonen hadde disse punktene allerede begynt å ruste. Dermed ble det påpekt at karosserijobben ikke var godt nok utført av merkeverkstedet.

Et nytt funn ventet oss i motorrommet. Under måling av avgasser i kjølesystemet gikk telleren løpsk og registrerte HC-verdier opp til 1200 ppm, og jevnt over 500 ppm. Det er som regel en indikasjon på defekt toppakning. Mistanken ble ytterligere bekreftet av en relativt kraftig oljelekkasje, men det var ikke mulig å konstatere hvor den kom fra uten å rengjøre motoren grundig. At bilen forbrukte olje var det liten tvil om. Peilepinnen var nesten helt tørr.

– Dette er en svært sjelden feil på Mitsubishi, påpeker NAF-tester Atle Blenæs. Utover disse feilene hadde vår Lancer et par småbulker og lakkriper, men hovedinntrykket var likevel at bilen var i normalt godt hold, alder og kjørelengde tatt i betraktning.

Regel og unntak
Gjennomsnittsprisen for vår testbil er omlag 130.000 kroner. Det gir et lavt verditap, ettersom vår testbil kostet 185.000 som ny. Men selv om et verditap på 55.000 kroner over 4 år ikke er avskrekkende i gjennomsnitt, vil neppe vår testbil kunne selges for en slik sum. Riktignok er bilen utstyrt med alarm, men kjørelengde og teknisk stand trekker ned på prisen.

Da merkeverkstedet ble konfrontert med feilene på vår testbil, ble det en dryg 90.000 km service for vår Lancer. Bytte av toppakning til nærmere 4.500 kroner, delvis nytt eksosanlegg, fire nye støtdempere og diverse andre småjobber sørget for at sluttsummen ble høy. Nærmere 16.000 kroner ble fakturaen på. Da er opprettingsarbeidet holdt utenom.

Ny oppretting
Mitsubishiverkstedet var ikke fornøyd med den jobben de en gang hadde levert fra seg, og gjorde like gjerne hele jobben en gang til. Gratis, selvfølgelig.

Selv om prisen på brukte Colt/Lancer er realtivt høy, er tryggheten stor. På mange måter er vår testbil unntaket snarere enn regelen. Lancer og Colt holder normalt høy kvalitet og har få feil, men de har høyere delepriser, service og driftsutgifter enn gjennomsnittet. Likevel er det liten risiko å kjøpe en slik bil.

Garantier følger bilen
Den norske Mitsubishi-importøren har alltid lagt vekt på omfattende garantiordninger. Fra 1. januar 1991 til 1. april 1993 var garantien 3 år/100.000 km, i tillegg til lakkgaranti i 3 år og rustgaranti i 8 år. I 1993 ble nybilgarantien utvidet til 5 år/100.000 km. Næringsbiler registrert etter 1. januar 1991, som siden blir solgt til privatpersoner, får utvidet garantitiden til 5 år/100.000 km.

Betingelsene som stilles er at bileier følger avtalte service-intervaller, og at reparasjoner og omfattende utstyrsmontering foretas av Mitsubishi-forhandler. For øvrig er alle originale deler og utstyr garantert i minimum 3 år/100.000 kilometer. Dersom betingelsene er oppfylt, vil disse garantiene følge bilen ved eierskifte, uansett om bilen selges privat eller via bilforhandler. Det burde gi ekstra trygghet.

5 års garanti
Nok en gang er vår testbil unntaket. Bilen er registrert første gang i 1991, men har vært næringsbil hele tiden. Dermed ble ikke garantiperioden forlenget og firmaet fikk en dryg regning. Bytte av toppakning er en garantisak så lenge servicene er fulgt, får vi opplyst av den norske importøren, Mitsubishi Motors. De har nå omlag 30.000 biler som fortsatt omfattes av 5-årsgarantien, og mener at eierene er flinke til å bruke garantiordningene og til å følge opp service. Med slike ordninger er bilens servicehefte et verdipapir. Sjekk nøye at alle servicer er fulgt, så slipper du store overraskelser. Et solid ankepunkt mot Lancer, eller Mitsubishi i det hele tatt, er det dårlige utvalget av uoriginale reservedeler og de høye prisene på originale reservedeler.

Dårlig utvalg
Vår testbil er imidlertid spesiell i så måte siden denne kombikupéen ble produsert bare i en toårs-periode. De fleste andre biler fra Mitsubishi lider samme skjebne, spesielt om de er produsert før 1988.

Sjelden har vi fått en så lite komplett liste over delepriser fra ellers store leverandører av uroriginale deler som til denne bruktbiltesten. Det betyr dårlige kår for de som ønsker å mekke selv. Det er for øvrig ganske trangt i motorrommet, slik at bilen ikke egner seg spesielt for gjør-det-selvere.

Avhengig av hvilke side av bordet du sitter på, er Lanceren et ekstremt dyrt eller ekstremt billig bilkjøp. Sammenlignet med Nissan Sunny, Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Sierra og en rekke andre konkurrenter, holder Lanceren seg svært godt i pris.

Høye bruktpriser
På direkte sammenlignbare biler har Lancer/Colt ofte de høyeste bruktprisene – og dermed et lavt verditap. Samtidig er det liten tvil om at du kan få en større bil for pengene ved å velge noe annet enn en Colt/Lancer. Dersom bilen bare skal være i ditt eie i noen få år, for så å selges, gir bruktprisene en hyggelig biløkonomi. Du vil nemlig få tilbake mesteparten av ditt utlegg når du selger bilen igjen. Normale forsikringspriser, men noe høyere delepriser og servicekostnader, bidrar ikke til å endre dette bildet i særlig grad.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS