Opel Vectra 1995-1999

Opel Vectra har de siste årene vært blant de mest solgte i mellomklassen, og er en trygg investering også som bruktbil.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Dagens utgave av Opel Vectra ble lansert i 1995 og erstattet den første Vectra fra 1988. Den avløste Ascona, Opels første forhjulsdrevne bil.

Frem til 1995 ble det solgt rundt 2000 Vectra hvert år, men deretter spratt salget opp til mellom 4000 og 5000 biler i året. Bruktimporten av Vectra er beskjeden, bare et par hundre biler i året. Etter at stasjonsvognen ble lansert i 1997, har den stått for halvparten av salget. Før den tid var sedanen dominerende, men du finner også noen femdørs kombikupeer på bruktmarkedet. Fra førersetet oppleves alle modellene likedan. Det er bagasjeplassen og takhøyden i baksetet som skiller. Sedanen og kombikupeen laster 480 liter målt etter VDA-normen. I stasjonsvognen er det plass til 460 liter bagasje under lasteromstrekket. Legger du ned baksetene, har du et 166 cm langt
lasterom til rådighet.

Vi har testet Opel Vectra ved flere anledninger, senest i 1999 hvor vi sammenlignet en femdørs kombikupé med Astra. Og vi syntes Vectra 1.8 ga mer bil for pengene enn Astra 1.8, men det var nye biler. Er du på jakt etter brukte biler i familieklassen, er det mer interessant hvordan Vectra greide seg mot konkurrerende merker. I Bil nr 4/96 var det Peugeot 406, Ford Mondeo og Toyota Carina som ble testet sammen med femdørs Vectra. Den gang ble Peugeot 406 vårt valg. Vectra fikk ros for sterk og stille motor og mye utstyr til en bra pris. Kjøreegenskaper og dekkstøy trakk ned, men støydempingen er blitt bedre med årene.

Flest stasjonsvogner
Stasjonsvognen ble testet i Bil nr 8/97 mot Ford Mondeo, Fiat Marea og Citroën Xantia. Igjen trakk kjøreegenskaper og dekkstøy litt ned, mens motor og praktiske løsninger i lasterommet trakk opp. Selv om Vectra er større enn Astra, er den med sine 449,5 cm totallengde en av de mindre bilene i mellomklassen. Det er samme mål for sedan, kombi og stasjonsvogn. Vel halvparten av de Vectraene som er blitt solgt, går som firmabiler. Hos forhandlerne finner du derfor som regel et godt utvalg av to år gamle biler som er returnert etter leasingperiodens utløp.

Vi lånte en lite pent brukt 1997-modell Vectra fra en Opelforhandler i Oslo. Det var en leasingbil som hadde vært utsatt for røff behandling. Bagasjerommet var slitt og skittent. På bilen var det skrammer, riper og småbulker hele veien. Bortsett fra dette virket bilen i god teknisk stand. På førerplassen var det lite slitasje å spore. Dette var også en typisk businessmodell med skinnratt, original stereo og klimaanlegg som standard.

Feil og mangler
Vectra er for det meste feilfri, men bremsene bak er oftere enn på andre biler rustet fast, slitt, feiljustert eller har andre mangler. NAF oppgir at Vectra i deres undersøkelser kommer ut med færre feil enn gjennomsnittsbilen, men påpeker samtidig at hjullagre og servostyring er punkter man bør være oppmerksom på, spesielt på eldre modeller.

Ser du på en Vectra eldre enn 1995-modell, bør du kontrollere nøye for rust. Også nyere biler kan ruste, og i en nylig gjennomført rustundersøkelse i Sverige kommer Opel dårlig ut. Men Opel Norge opplyser at biler solgt her til lands, har fått en ekstra understellsbehandling som de svenske bilene mangler. Motorene i Vectra har overliggende kamaksel som drives av en tannrem. På modeller opp til 1997, skal denne byttes etter fire år, eller ved 60.000 km. På yngre modeller kan du drøye skiftet til hvert åttende år eller etter 120.000 km – avhengig av hva som kommer først. Det er viktig at tannremmen byttes ved riktig intervall. Ryker den mens du kjører, resulterer det alltid i svært dyre reparasjoner. Opel anbefaler at bilene er inne til service hver 15.000 km eller minst en gang i året. Både delepriser og priser på service gjør en brukt Opel til et gunstig valg økonomisk sett.

Nye linjer
Opel fulgte trenden, og da de i 1995 introduserte dagens generasjon Vectra, var den mykere og mer strømlinjeformet. Få detaljer skiller seg ut, men man legger merke til hvordan linjene i panseret strekker seg over i sidespeilene. Fra 1995 er også to kollisjonsputer og ABS-bremser standard på alle modeller. Ellers vil utstyrsnivået variere med hvilke bokstaver du finner bak på dørene. GL er enklest utstyrt, videre finner du GLS, CD og toppmodellen CDX. Sistnevnte bare i kombinasjon med 2,5-liters V6.

Motorutvalget til Vectra er begrenset. Toppmodellen er, som nevnt, en 2,5-liters V-sekser med 170 hk. Denne er et godt kjøp som brukt hvis du finner en. For i likhet med andre luksusvarianter av "vanlige" familiebiler, har den et kraftig verditap de første årene. Du kan få en to år gammel Vectra V6 stasjonsvogn for rundt 280.000 kroner. Mye penger, kanskje, men så kostet den også nærmere 400.000 som ny.

I Norge er det 1,8-literen med 115 hk som er bestselger. Fra 1996 kom det en prisgunstig 100-hester med 1,6-liters sylindervolum. Dette er en kvikk motor som er kraftig nok til hverdagsbruk. Opels dieselmotorer har også vært populære, og 1,7 TD har tatt 15–20 prosent av salget. Med 82 hk er den et økonomisk alternativ. Uten turbo er 1,7 D et alternativ for dem med stor tålmodighet ettersom den yter beskjedne 57 hk. I 1998 ble 1,7 TD avløst av 2,0 CDI – en sterkere, men like gjerrig motor.

Vectra er et enkelt bruktbilkjøp. Den er god å kjøre, interiøret tåler tidens tann godt, og motorene er driftssikre. Deler og service er også rimelig, så driftsutgiftene bør forbli lave også for en bruktbil. Bare sjekk at den ikke har rust.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS