Bussen strør veien selv

Står det vesle firmaet autoline as bak en liten revolusjon på trafikksikkerhetsområdet? Tromsbuss er så langt storfornøyd med den nye sandstrøeren som er påmontert 12 av selskapets busser. I Tromsø strør bussen selv – og hjelper med det andre trafikanter.

Publisert
Revolusjonere sikkerheten

Vinteren 2000 har blitt en ny prøvelse med enorme snømengder i kombinasjon med regn, slaps, isholke, smale og farlige veier. Tromsbuss, som opererer i Tromsø by og omegn, har konstant 120 busser i drift i tillegg til fire lastebiler. Denne vinteren har 12 busser rullet rundt med sandstrøerkassen fra autoline.

Erfaringene svært gode
Så langt er erfaringene svært gode, sier adm. dir. Alfred Aksnes i Tromsbuss om opplegget. Selskapet har satset nærmere 400 000 kroner på sandstrøerne. Ferdig montert koster hver 35 000 kroner. Fredrik Stellander, som er sjåførenes tillitsmann, bekrefter at sandstrøerne virker effektivt, og på verkstedet i Tromsbuss sier man at kassene er enkle å betjene og holde vedlike. Kassene er bygd i 2 mm rustfritt stål med toppluke i aluminium og veier hver 35-40 kg. En egen motor utvikler varme som gjør at sanden ikke fryser og dermed lett kan strøs ut. Total strølengde varierer ut fra sandkvalitet og valg av "kanal". Kassens høyde er 620 og 660 mm, bredden 320 mm.

10 års erfaring
Autoline har ti års erfaring med sandstrøeren. Den er enkel å betjene: ved trykk på de to separate bryterne blir sanden utløst fra beholderen. I og med at sanden er varmet opp, legger den seg effektivt og gir god friksjon, noe som kommer godt med på glatte, bratte og svingete veger. Tromsbuss demonstrerte dette nylig, og bilistene som kom bak, sa seg fornøyd med ekstra sandstrøerbuss i gatebildet.

Sikkerhet og miljø
Sikkerhet og miljø er prioritert i Tromsbuss, forsikrer Alfred Aksnes. Årlig frakter selskapet sju millioner passasjerer og samlet utkjørt distanse er på sju millioner kilometer. 60 pst. av selskapets trafikk finner sted i Tromsø by. Men 90 pst. av inntektene kommer fra bytrafikken, og det er her sikkerhets- og miljøproblemene er størst.

Tromsbuss kjører piggfritt, men vi må ofte bruke kjettinger, innrømmer Fredrik Stellander. Det nye systemet reduserer kjettingbruken, og sparer både sjåfører og verkstedfolk for mye bry.

Da Tromsbuss i 1999 kjøpte 12 nye busser, ble autolines sandstrøer integrert. En ny buss koster i dag ca. 1,7 millioner kroner, så sandstrøerboksen utgjør ca. 2 pst. av totalkostnaden.

Etter denne vinteren skal forsøket med de 12 bussene evalueres. Dersom sjåførene og verkstedets folk råder oss til det, vil Tromsbuss med tiden ha sandstrøerkassen på samtlige busser, antar Alfred Aksnes. Selskapet kan unngå ulykker vinterstid. Enhver sjåførs og bedriftsleders mareritt er ulykker med skade på passasjerer. En total-investering på 4-5 millioner kroner må være en bagatell i forhold til hva en kan forebygge av skader og ulykker.

Miljøbyen
Miljøvernkonsulent Svein Gunnar Karlstrøm i Tromsø kommune hilser den nye investeringen hos Tromsbuss velkommen. Da det statlige prosjektet Miljøbyen Tromsø 1993-2000 ble satt i verk, var målet også å bedre trafikkmiljøet og -sikkerheten.

Vi ser jo at sandstrøingen er gunstig også for andre trafikkanter, sier Karlstrøm. Ved at bussene strør på utsatte steder, blir oppgavene for kommunens egne strøbiler enklere.

– Kan ikke dette bli en sovepute for kommunen?
– Nei, det tror jeg ikke. Tromsbuss får all sanden gratis fra kommunen. Vi vil også være i kontakt med selskapet etter hvert som det evaluerer verdien av sandstrøerne.

Karlstrøm utelukker ikke at kommunens egne biler kan komme til å ta i bruk det nye systemet.

Powered by Labrador CMS