-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er C-Klasse Cabriolet
Med C-Klasse Cabriolet blir endelig familien komplett. Og Mercedes har valgt den klassiske løsningen for toppen.
Med sedan og stasjonsvogn godt etablert i markedet, er det de mest sportslige utgavene av C-Klassen som står for tur i år. Coupéen fikk vi presentert i Frankfurt sist høst, og i Genève står altså den åpne utgaven for tur.
De to har mye til felles, både når det gjelder fysiske mål og teknikk. Men selv om Mercedes har valgt kalesje i stedet for automatisk hardtop, stjeler taket plass i bagasjerommet. Med taket på er kapasiteten 360 liter, når det åpnes reduseres den til 285 liter.
Åpen komfort
For å muliggjøre åpen kjøring for flest mulig året rundt tilbyr Mercedes å utstyre bilen med Aircap som reduserer trekken inne i bilen, samt Airscarf som gir en deilig strøm av varm luft rundt nakken.
Kalesjen leveres i standard sort utførelse, eller i en flerlags støydempende utgave i fargene mørk brun, mørk blå, mørk rød eller sort. Sistnevnte reduserer støy og vindsus betydelig og vil nok gi ekstra komfort for den som skal benytte cabrioleten som helårsbil i Norge.
Taket lukkes eller åpnes automatisk på 20 sekunder mens man cruiser i hastigheter på inntil 50 km/t. Baksetene er individuelle og kan legges ned 50:50 for frakt av lange gjenstander.
Chassiset, som er 15 mm lavere enn på sedanen, leveres med stålfjærer og selektiv demping som standard. Som tilleggsutstyr tilbyr Mercedes sportsunderstell med strammere fjærer og dempere, samt Airmatic luftfjæring.
Åtte motorer
To dieselmotorer og seks bensinmotorer tilbys i første omgang. Den minste er en 1,6-liter i C 180 mens toppmodellen, Mercedes-AMG har en V6 med 367 hester. Snart dukker nok også toppmodellene C 63 og C 63 S fra AMG opp.
Alle motorer kan kombineres med 9G-Tronic automatgirkasse, og 4Matic firehjulsdrift er standard i kombinasjon med de kraftigste motorene og tilleggsutstyr for to andre.
Sylindere | Volum (ccm) | Effekt | Nm | Forbruk l/mil | CO2 (g/km)* | 0-100 km/t (s) | Toppfart | |
C 220 d (4MATIC) | 4/rekke | 2143 | 125/170 | 400 | 0,45 (0,50) | 116 | 8.3 | 231 |
C 250 d | 4/rekke | 2143 | 150/204 | 500 | 0,46 | 121 | 7.2 | 243 |
C 180 | 4/rekke | 1595 | 115/156 | 250 | 0,60 | 135 | 8.9 | 222 |
C 200 (4MATIC) | 4/rekke | 1991 | 135/184 | 300 | 0,60 | 136 | 8.2 | 235 |
C 250 | 4/rekke | 1991 | 155/211 | 350 | 0,62 | 140 | 6.9 | 244 |
C 300 | 4/rekke | 1991 | 180/245 | 370 | 0,67 | 151 | 6.4 | 250 |
C 400 4MATIC | 6/V | 2996 | 245/333 | 480 | 0,80 | 181 | 5.2 | 250 |
C 43 4MATIC | 6/V | 2996 | 270/367 | 520 | 0,83 | 190 | 4.8 | 250 |