-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
C-Klasse i d-dur
Dieselmotor er tingen hvis du har behov for dreiemoment, for eksempel til å trekke tilhenger eller campingvogn. C220 CDI har muskler nok til jobben.
Først publisert i Bil 10-2007.
Mercedes-Benz har begått den pussigheten at de har utstyrt den nye C-Klasse med to alternative fronter. Den friske og sportslige med stor stjerne integrert i grillen, som vi kjører her, er kombinert med utstyrsnivå Avantgarde.
Alternativet er Classic eller Elegance (sistnevnte kjørte vi tidligere i sammenligningstest mot de to bakhjulsdrevne konkurrentene BMW 320i og Lexus IS 250, se Bil nr 6) som har en mer tradisjonell Mercedesfront med den velkjente stjerna på toppen av grillen.
Solid trekkevne
Denne gang kjører vi altså dieselmotor, den mellomste av tre CDImotorer. Den store forskjellen mellom dieselmotoren og bensinmotoren med tilsvarende pris (C200 K), ligger i dreiemomentet. Vår prøvebil byr på imponerende 400 Newtonmeter allerede fra 2000 omdreininger, mot mer beskjedne 250 Nm i C200 K. CDI-motoren er samtidig så kjapp at vi klokker den inn på 8,8 sekunder fra null til hundre.
Selv om C-Klasse ikke er noen storbil, egner den seg godt som trekkvogn, spesielt når denne motoren er kombinert med automatgear. Bilen er godkjent for å trekke hengervekt opp til 1800 kg. Automatkassen – her i femtrinns utgave – sørger for et relativt hyggelig forbruk, nemlig 0,67 l/mil ved blandet kjøring.
Ryddig førermiljø
Det er lett å finne en behagelig og riktig sittestilling, takket være rikelige reguleringsmonn på førersetet og en bred, god fothviler for venstrefoten. Skinnsetene gir assosiasjoner til recliner-setene hjemme i stua. Førermiljøet er oversiktlig, og er mer moderne og ryddig enn i forgjengeren.
Mens de fleste andre bilprodusenter har splittet funksjonene som betjener blinklys, lys og vindusviskere på to hendler, en på hver side av rattet, tviholder Mercedes på multifunksjonshendelen på venstre side av rattet. Dette er uvant for den som sjelden kjører Mercedes, men man venner seg fort til at alle funksjoner sitter på venstre hånd.
Verken benplassen eller takhøyden i baksetet er spesielt imponerende, men vi gir derimot plusspoeng til lastevolumet samtidig som bagasjerommet er lett å utnytte effektivt på grunn av rette sidevegger.
I sportslig retning
Kjøreegenskapene ligger noe mer i sportslig retning enn vi har vært vant med på C-Klasse. Den hastighetsavhengige servostyringen gir fin styrefølelse. Bilen fremstår med god komfort, det gjelder både sitte- og kjørekomforten. Dessuten har du mulighet til å spisse egenskapene i den ene eller den andre retningen med Agility Control ved hjelp av en knapp – C for Comfort gir mykest demping, men S for Sport strammer opp støtdemperne og gasspedalens karakteristikk.
Standardutstyret omfatter blant annet syv kollisjonsputer, adaptivt bremsesystem, dekktrykksvarsler, lettmetallfelger, radio/cd-spiller med åtte høyttalere, regnsensor og kjøre-computer. Merprisen på vår prøvebil inkluderer, foruten Avantgarde-pakke, 5-trinns automat med cruise control (som alene står for kr 31.830), panorama soltak (kr 17.370), skinninteriør og parkeringssensor. Dessuten, for å trekke noe som helst, må du også ha tilhengerfeste, og det koster 8220 kroner.
Fakta om Mercedes-Benz C220 CDI aut.: