-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Den nye stjernen i familien
Med nye C-klasse har Mercedes-Benz fått ei stasjonsvogn som gir konkurrentene noe å bryne seg på.


Mercedes-Benz C350T
Først publisert i Bil 12-2007.
Du blir neppe slått til marken av å sette deg inn i C-klasse stasjonsvogn, men du verden så godt du sitter. Da C-klasse ble lansert som sedan tidligere i år var det helt tydelig at det tyske prestisjemerket hadde justert siktet i forhold til hovedkonkurrent BMW.
Resultatet har blitt en bil som ikke er like sportslig som BMW 3-serie, og dermed er kanskje nye Audi A4 Avant, når den kommer, likere i størrelse, lynne og kjøreegenskaper. I kampen om stasjonsvognkundene vil nok Mercedes ha settball en stund fremover, med et forsprang på Audi og en overlegen seier mot BMW når det kommer til plass.
Familiens lune hygge
Den forrige generasjonen C-Klasse stasjonsvogn hadde en profil som forsøkte å posisjonere den som en livsstilsbil for de som hadde behov for litt ekstra plass til golfkøllene eller reisekoffertene. Nye C-klasse har blitt mye mer en familiebil.
Den økte plassen har man oppnådd med å øke akselavstanden, og økt plass til bagasje har man fått ved hjelp av en brattere vinkel på bakluka. Forbedret konstruksjon av baksetene har også gitt mer kneplass, noe som gjør at to voksne får plass til å sitte komfortabelt i baksetet.
Åpner du bakluka og kikker inn i lasterommet vil du se at bilen har adoptert flere detaljer fra storebror E-klasse. Det gjelder både lastesikringssystem i bagasjerommet og mulighet for elektrisk åpning og lukking av bakluka. Lasteplassen er økt med 146 liter til 485 liter med hele baksetet oppe. Legger du ned baksetet, disponerer du hele 1500 liter til alt du tror du må ha med deg på tur.
Prioriteringen av folkelighet eller appellen til bensinhodene får sin næring gjennom muligheten til å velge mellom sportslig og klassisk stil, både på stjernen og på resten av bilen.
Kjøreglad
Mercedes-Benz har lagt store ressurser i å forvandle C-klasse til en bil du skal like å kjøre. Agility Control er det store buzzordet, og det skal visstnok bety at den er rask i bevegelsene og fremstår som dyktig på å endre retning fort.
Resultatet er at det som før var mest transport har blitt mindre trans og mer sport. Presser du bilen inn i svingene, føles grep og kontroll svært bra til sikkerhetssystemene overtar og gjør deg til litt mer passasjer igjen.
Selvsagt svært betryggende når situasjonen oppstår uten at du ønsker det, men litt kjedelig fordi dette er en bil med god balanse, som fortjener å kjøres. En av de store styrkene er forutsigbarheten i bilen. Der den forrige generasjonen var smånervøs, er denne roligere i bevegelsene.
Det er også imponerende at langt mer sportslige kjøreegenskaper ikke har gått ut over komforten. For ute på motor- og landevei viser bilen seg fra sin beste side. Lavt støynivå og denne litt udefinerbare følelsen av kvalitet bidrar til å bygge opp følelsen av å kjøre en premiumbil.
Hvem vil du være?
C-klasse kommer i tre utstyrslinjer: Classic, Elegance og Avantgarde. De to første har den klassiske stjernen på panseret, mens den siste skal henvende seg til de sporty kundene og byr på detaljer som polert aluminium i takrelingen.
Stasjonsvogna blir å finne hos din forhandler rett over nyttår. Prisene starter på 416.600 for en C200T CDI og drar seg oppover mot C350T med 272 hester til 831.800 kroner. Det er før du har begynt å plukke fra, den som vanlig svært lange, utstyrslista.
For deg som synes selv den største av disse blir for pinglete kan vi nevne at det kommer en AMG-versjon av stasjonsvogna til sommeren, med hele 457 hestekrefter og 600 Nm dreiemoment.
Fakta om Mercedes-Benz C350T:
Pris: kr 831.800
Motor: V6, 3498 ccm
200 kW (270 hk) v/4000 o/min
350 Nm v/2400 o/min
LxBxH: 4,6 x 1,77 x 1,46 m
Akselavstand: 2,76 m
Egenvekt m/fører: 1.750 kg
Dekk: 225/45 R17
Bagasjerom: 485 liter, maks 1500 (VDA)
Tankvolum: 72 liter
Aks. 0–100 km/t: 6,4 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 232 g/km