-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dieselen var ikke død
Mens vi venter på plug-in-utgaven har Mercedes-Benz kommet med et nytt, flott motoralternativ.
Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019
Mercedes-Benz leverer et imponerende utvalg motoralternativer til C-Klasse, som dukket opp som facelift i fjor; fra 156 til 510 hestekrefter. Flere skal det bli når en ladbar hybrid igjen blir tilgjengelig senere i 2019.
Sprek og komfortabel
I mellomtiden har jeg kjørt C 300 d, som er utstyrt med samme flotte dieselmotor (OM 654) som vi finner i 220 d. Mercedes har klart å skremme hele 245 hk ut av to-literen.
C 300 d har fått 51 ekstra hester i forhold til C 220 d. Det spiller faktisk en stor rolle. Storebror klarer sprinten fra 0-100 km/t på seks blank, 1,4 sekunder raskere enn minstemann.
Det er kjapt, selv i disse hybrid- og eltider. Bunndraget er viktigere. Forbikjøringene går kjapt unna med et maksimalt dreiemoment på 500 Nm, mot 400 Nm i C 220 d.
Komfort
En flott 9-trinns automatkasse, utmerket luftfjæring og generelt meget bra støydemping bidrar til å gjøre C 300 d til en kjøremaskin.
Det er uansett ikke en bil som inviterer til råkjøring. Komfort er viktigere enn sportslighet.
Her spiller også Airmatic luftfjæringen inn, som gir større muligheter for å sette opp bilen etter dagsform.
Mercedes-Benz ligger langt fremme når det gjelder sikkerhetsutstyr og selvkjørende elementer. Noe er standard, som «active brake assist», men kjøreassistentpakken, som koster 26.000 kroner ekstra, bør vurderes. Med denne følger bilen veien og kan også foreta filskifter for deg.
Prisforskjellen fra C 220 d til C 300 d er på 60.000 kroner. Min vurdering er at bilen er verdt disse ekstra kronene.
Premium
C-Klasse fikk en nødvendig oppgradering i 2018. Det var spesielt dashbordet som begynte å se litt utdatert ut, ikke minst navigasjonsskjermen. Den er fortsatt frittstående, men har blitt større og fått et betydelig mer moderne uttrykk rent grafisk.
Det oser «premium» av interiøret, kanskje spesielt i testbilen som har fått mange av tilvalgene som gir en ekstra prikk over i-en.
Her finner vi «open pore» treverk, «Artico» dashbord, AMG-pakker og «Ambient lighting» med 64 farger. Du hadde kanskje klart deg med 58, men mulighetene finnes.
Skinnsetene ser både lekre ut og er svært behagelige å sitte i.
Paradokset er at minstemann A-klasse er hakket mer moderne. Der finner vi både det store helelektroniske instrumentpanelet vi først så i E-klasse, men også MBUX grensesnittet hvor man kan prate til bilen. Og bli hørt. Man kan med andre ord ikke be bilen skru opp temperaturen eller skifte radiokanal. Men du klarer kanskje å fikse den biffen selv?
Fin pakke
C-Klasse er ikke av de romsligste familiebilene, men er på nivå med modeller som BMW 3-serie og Audi A4. Trenger du mer plass er E-klasse et opplagt alternativ. Forskjellen i bagasjerom på det to modellene er på 150 liter; 490 versus 640 liter.
Du trenger kanskje ikke krysse av ekstrautstyr og tilvalg for en kvart million, som «vår» bil hadde, men det drar fort på seg 150.000-200.000 kroner for å få en bil som både ser ok ut og som man kan leve fint med noen år. Man må ikke være for gnien heller, for bilen skal jo helst være en kurant bruktbil også.
Mens startprisen ligger på 630.000 kroner, koster testbilen 872.000 kroner. Om det er «dyrt» eller «billig» avhenger av øynene som ser.
Det blir neppe solgt mange C-klasse før den nye plug-in-utgaven er på plass. Det er synd, for C 300d gir en fin pakke med en sprek motor, relativt lavt forbruk og utmerket fremkommelighet.
Mercedes-Benz 300 d 4matic stasjonsvogn
LIKER:
- Drivlinjen
- Kjøreegenskapene
- Komforten
- Premiumfølelsen
LIKER IKKE
- Prisen på tilleggsutstyr
- Har ikke MBUX som A-klasse
Pris | Fra kr 629.900 |
Testbil | kr 872.037 |
Motor | 1950 ccm R4 diesel |
Effekt | 245 hk/500 Nm |
Drivlinje | 9A, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 | 6,0 sek |
Toppfart | 250 km/t |
Forbruk | 0,60 l/mil |
CO2 | 147 g/km |
Dimensjoner: | 470/181/146 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 490-1460 liter |
Tilhengervekt | 1800 kg |