Mercedes-Benz C 230 TK: Nå også med kjøreglede

Bred gummi og 192 kompressormatede hester gjør susen, C-Klasse stasjonsvogn fremstår her faktisk som sportslig og dynamisk.

Publisert Sist oppdatert

C230
C230

Først publisert i BIL 10 - 2004.

Mercedes C-Klasse fikk en ansiktsløfting sist vinter, en oppgradering som omfatter flere usynlige enn synlige detaljer. Innvendig ser vi at instrumentpanelet har fått litt mer klassiske linjer, med nye brytere og diskrét krompynt på enkelte detaljer på dashbordet. Setene har også fått en ny utforming.

Førermiljøet er tiltalende, oversiktlig og logisk – stort sett. Den evige tilbakevendende detaljen som skiller en Mercedes fra nær sagt alle andre biler når det gjelder logisk håndtering av hendler og brytere, er at Stuttgart-folkene nekter å akseptere at folk flest er utstyrt med både høyre- og venstrehånd. Med mindre du aldri kjører annet enn Mercedes er det mildt sagt uvant at funksjoner som blinklys, vindusvisker og -spyler og nærlys/fjernlys er samlet på en og samme hendel på venstre side av rattet. Sittestillingen er nesten perfekt, med rikelig reguleringsmonn på førersetet, men vi har kjørt mange biler med bredere fothviler for venstrefoten.

Mercedes tar ut uvanlig mye effekt fra lite motorvolum i sin nye kompressormatede 230-motor. Hvis du fortsatt lever i den villfarelse at modellbetegnelsen hos bilprodusenter som Mercedes og BMW sier noe om motorvolumet, er det på høy tid å revidere oppfatning. Denne 230-
motoren er en 1,8-liter som yter 192 hk, altså 106 hk pr liter motorvolum. Til sammenligning hentes det ut 170 hk fra C 240-motoren som har 2,6 liter volum, det tilsvarer 65 hk pr liter. C 230 har meget god støydemping mot både motor og hjuloppheng, men i vår bil var det noe transmisjonsstøy som var en smule sjenerende.

Det er under skallet de viktigste endringene har skjedd. En fjæring som er lagt noe mer i sportslig retning, 12 mm bredere sporvidde samt en smule mer kontant styring har generelt løftet C-Klassens kjøredynamikk et par hakk. I vår prøvebil understrekes dette ytterligere av at bilen står på sportsunderstell og er utstyrt med en dekkdimensjon som gjør at bilen fremstår med kjøreegenskaper på et nivå som Mercedes ellers ikke har vært kjent for i sine standardmodeller. Komforten har tidligere til de grader blitt så prioritert at det ikke er de dynamiske kjøreegenskapene som er fremhevet.

De største postene på listen over tilleggsutstyr, som gjør at vår bil er 125.000 kroner dyrere enn basisutgaven, er skinninteriør, sportspakke med sportsunderstell, soltak, dynamiske kurve-/tåkelys og Harman Kardon lydanlegg.

Mercedes-Benz C 230 TK
Pris, basismodell:
kr. 466.900,-
Pris, prøvekjørt modell: kr. 593.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1796 ccm. 141 kW (192 hk) v/5800 o/min. 260 Nm v/3500-4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 454 x 173 x 147 cm. Akselavstand: 272 cm. Egenvekt m/fører: 1540 kg. Tillatt totalvekt: 2065 kg.
Dekk: Foran 225/45VR17. Bak 245/40VR17.
Bagasjerom: 470-1385 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,7 sek
Toppfart: 235 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 222 g/km

Powered by Labrador CMS