-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes C-Klasse stasjonsvogn
Mer utstyr, bedre sikkerhet, ørlite mer plass og mer eleganse er de viktigste endringer fra forrige modell.
Først publisert i BIL 3 - 2001.
Utseendet på Mercedes nye stasjonsvogn understreker det seneste årets trend – hvor en elegant design prioriteres fremfor bagasjeplass. Halve bilen, det vil si fronten til og med fordørene, er identisk med sedanen. Dette gjelder også motorutvalg og interiørdesign.
Stasjonsvognen har litt større overheng bak, det vil si 15 mm mer enn sedanen, og utvendig lengde er også 25 mm mer enn på den tidligere stasjonsvognen. I og med at både sedanen og stasjonsvognen er utviklet samtidig, har stasjonsvognen fått et vellykket, særpreget utseende; varerommet er ikke en kasse som er hengt på etterpå. Øverst på den sterkt skrånende bakluken finner vi en diskret spoiler som også rommer det høytsittende bremselyset. En bakluke som er skråstilt så mye stjeler mye plass. Dette er kanskje ikke det store problemet når fleksibiliteten likevel er god. Bakseteryggene, som er delt 40/60, kan vippes ned mot sitteputen, eller hele setet felles ned ved at sitteputen først trekkes frem og vippes opp mot forseteryggen. Dermed blir gulvet helt flatt i en lengde på 169 cm samtidig som lastevolumet øker fra 470 til 1384 liter. Hvis også ryggen på passasjersetet foran legges ned, får du en maksimum lastelengde på hele 265 cm.
Sju motorvarianter blir etterhvert tilgjengelig, som på sedanen. Den billigste utgaven, C 180, kommer i august. De andre seks, det vil si tre bensin- og tre dieselutgaver, står på programmet ved introduksjonen i Norge i slutten av mars. Data for de to største CDI-motorene er ikke tatt med i vår tabell.
Som på sedanen er tre utstyrsnivåer tilgjengelig: Classic, Elegance og Avantgarde. Forskjellene er å finne i interiørfarger og -materialer, dekk- og felgvalg og karosseripynt. Sikkerheten er ivaretatt med blant annet kollisjonsputer foran, på sidene foran og over sidevinduene, beltestrammere, elektronisk stabilitetskontroll og Brake Assist som sikrer maksimalt bremsetrykk ved panikkbremsing. Elektronisk klimaanlegg hører ikke med til standardutstyret, det betyr 20.000 kroner ekstra. Som på den sportslige slektningen C-Klasse Sport Coupé, omtalt på side 8, kan også den nye stasjonsvognen leveres med Sequentronic gear. Denne kombinerte automatiske og manuelle gearkassen øker prisen med 11.500 kroner.
DETTE ER C-KLASSE STASJONSVOGN:
Lengde: 454,1 cm. Bredde: 172,8 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Bagasjevolum: 470 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU. Alle data gjelder med 5-trinns automatgearkasse.