Ungdommelig frieri

Volvos ungdomsfrieri heter C30, en avkuttet S40 med trang åpning bak. Spørsmålet er om det holder til å lokke nettopp ungdommen.

Publisert Sist oppdatert

Volvo C30

Først publisert i BIL 1 - 2007.

Det er slett ikke noe i veien med Volvos nye C30. Bakfra ser den virkelig bra ut. Samtidig oser det femininitet av bilen. En sportslig unisexbil Volvo helst vil skal favne vidt. En bil ment å appellere i de fleste sosiale lag, og som med startpris på 245.900 kroner neppe skremmer noen fra å kjøpe den. Kanskje bortsett fra ungdommen, som sjelden prioriterer helt ny bil.

Prosjektleder Stefan Svensson understreker C30s viktighet for Volvos mål om økt volum. C30 er i så måte ment å bidra med 65.000 enheter i et produksjonsvolum på 600.000 biler innen 2009. For Norges del håper Volvo årlig å selge 1000 stykk av nykommeren.

Historiske aner

Volvo er med C30 i det minste tro mot selskapets DNA. Likheten med P 1800 ES fra 1971 trer tydeligere fram enn sidespranget 480 ES fra 80-årene. Men at Volvo nå velger å dra videre med et sterkt sosialdemokratisk preget interiør får oss til å stusse. Arne Jacobsens velkjente stol-liknende midtkonsoll ispedd en dash Bang & Olufsen-fjernkontroll i midten holder muligens i Norden, men oppleves kanskje noe støvtørt i et Italia hvor Volvo håper bilen skal bli en klassebestselger.

La oss likevel slå fast at C30 fremkaller smilet så snart veiene svinger og farten øker. Her kan du boltre deg i alt fra 100 hk bensin/110 hk diesel (1,6 liter) via CO2-snill E85-motor (125 hk), råsterk 136 hk diesel (2,0 liter) til fem sylindre og 220 bensin-hk med automatgear. Toppmodellen er ikke like rå som halvbroren Ford Focus ST, men svært underholdende å ratte.

Beskjeden bagasjeplass

Så får det ikke hjelpe med et knøttlite bagasjerom og litt ugrei adkomst til baksetet. Sitter man først der – i baksetet altså – så sitter man i det minste godt.

Spørsmålet om en forlenget variant med fem dører dukker helt naturlig opp når C30 betraktes i profil. – Nei, sier Stefan Svensson, det har vi ingen planer om. Men vi tror bare delvis på ham. For C30 er nærmest som skapt for en forlengelse den dagen Volvos potensielle kunder synes S40 nærmer seg et langt gjesp. Hvis Volvo virkelig ikke har tenkt på en forlenget utgave, er vårt tips aldeles gratis!

Kort om bilen:
Volvo C30:


Lengde: 4,25 m Bredde: 1,78 m Høyde: 1,45 m Akselavstand: 2,64 m Sporvidde f/b: 1,55/1,54 m Bagasjerom: 224 l (VDA) Tankvolum: 52 l

1.6D

2.0D

D5

1.6

2.,0

T5

1.8Flexifuel

Pris fra:

277.900

323.900

434.900

245.900

311.900

483.900

278.900

Sylindervolum:

1560 ccm

1997 ccm

2400 ccm

1596 ccm

1999 ccm

2521 ccm

1798 ccm

kW(hk)/omdr:

80(109)/4000

100(136)/4000

132(180)/4000

74(100)/6000

107(145)/6000

162(220)/5000

92(125)/6000

Nm/omdr:

240/1750

320/2000

350/1750

150/4000

185/4500

320/1500

165/4000

Egenvekt:

1373 kg

1421 kg

1479 kg

1279 kg

1327 kg

1422 kg

1329 kg

0-100 km/t:

11,9 sek

9,4 sek

8,4 sek

11,8 sek

9,4 sek

6,7 sek

10,8 sek

Toppfart:

190 km/t

210 km/t

220 km/t

185 km/t

210 km/t

240 km/t

200 km/t

Forbruk (EU):

0,49 l/mil

0,57 l/mil

0,69 l/mil

0,71 l/mil

0,73 l/mil

0,87 l/mil

0,73 l/mil

Powered by Labrador CMS