Volvo C40 – kun elektrisk

Så har Volvo C40 vært en snartur innom Norge, men bare for å vises fram. De første kundene kan glede seg til Volvos elektrisk crossover til jul.

Publisert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021

Volvo C40 handler om å ta enkle designgrep for å presse mer saft ut av XC40-sitronen. Her ofres litt takhøyde i bakseteet på designets alter for å tiltrekke seg nye og yngre kundegrupper gjennom å gjøre bilen mer crossover og mindre SUV-kantet.

SOFAKUNDENE
Volvo håper også å appellere til kjøpere som foretrekker å gjøre bilhandelen fra sofaen og gjerne på tider forhandleren ikke holder åpent.

Sånn sett blir C40 tilgjengelig på nett og like gjerne via abonnement med ned til tre måneders bindingstid som et høyst reelt alternativ til kjøp.

Kjøpspris starter fra 545.000 kroner pluss frakt og levering, mens abonnementsprisen begynner på 6.890 kroner per måned. C40 koster således bare 5000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt XC40.

Abonnenter hos Care by Volvo betaler ingen forskuddsleie, og den faste månedsprisen dekker utgifter som forsikring, regelmessig service, dekkhotell, dekkskift, vinterhjul og erstatningsbil ved behov.

ØKENDE TREND
Bare på nett betyr ikke nødvendigvis bortfall av mulig å se, ta på, prøvesitte og få en kjøretur med C40. Naturligvis skal bilen også stå hos Volvos forhandlere der den også utleveres til kunden, men selve kjøpet gjøres via nettet også i de tilfellene kunden ber forhandleren være mellomledd og ordne det praktiske.

Men som hos søstermerket Polestar (og naturligvis Tesla) behøver altså ikke kunden å snakke med noen, om det passer bedre.

Hermod Wallestad, ansvarlig for Care by Volvo, mener at kunder som velger nettløsningen, enten som abonnement eller handel, stadig blir flere og at de kommer som et tillegg til kunder som setter seg ned hos forhandler og høytidelig signerer en bilkontrakt.

Også programvareoppdatering skjer via nettet.

(saken fortsetter)

XC40 I BUNNEN
Rent teknisk baseres C40 på XC40, det vil si at de to deler alt som handler om teknikk. For forenklingens skyld produseres C40 kun i én utstyrsvariant, Pro, som betyr at «alt» inkluderes.

Tilvalgslisten reduseres til oppgradering fra 19 til 20 tommer store hjul (5200 kroner), tonede ruter (3360 kroner) og tilhengerfeste (9520 kroner).

Twin betyr to motorer, en foran og en bak, hver med 204 hk/330 Nm i ytelse som i sum ikke bare gir 408 hk/660 Nm i moment, men også flytter C40 inn i gruppen av styggraske biler. 0-100 km/t oppgis til 4,9 sekunder for dem det er viktig for.

Bakkeklaring på 17,6 cm og 1800 kg i trekkevne gjør C40 til en like egnet hyttebil som den mer kantete SUV-en XC40. XC40 har til nå kun trukket 1500 kilo, men fra høsten øket tilhengervekten også her til 1800 kg.

2WD?
På spørsmål om C40, og XC40, også kommer i rimeligere varianter med kun drift på forhjulene, svarer kommunikasjonssjef Erik Trosby at Volvo starter med de mest påkostede modellene først.

Det betyr i klartekst at når både Polestar og ikke minst Tesla nå har valgt en 2WD-løsning, ligger det snublende nær for Volvo å gjøre det samme. Spørsmålet er kun om prisgevinsten ved å ta bort den ene motoren oppveier ulempene. Hos Tesla gjør den opplagt det.

Litt kortere overheng forklarer 12 cm avkuttet utvendig lengde sammenliknet med XC40. Det mer kupeliknende taket og fire cm lavere høyde gjør det lettere å skalle i glasstaket i baksetet, mens forskjellen på bagasjerom i forhold til XC40 knapt kan måles. Begge laster 31 liter i frunken.

(saken fortsetter)

420 KM
Lik plattform betyr også samme batteri på 75 kWt og oppgitt rekkevidde på 420 km.

C40 lanseres i lekre «fjord blue», og en matchende blåfarge på teppene inne i bilen som et alternativ til svart, skiller C40 fra XC40-broren.

Begge produseres på samme bånd i Gent i Belgia for det norske markedet. Krav til dyrevelferd gjør veganskinn som alternativ til ekte skinn aktuelt for mange bilkjøpere. C40 leveres derfor helt skinnfri og alt som ser ut som skinn har et kunstig opphav.

Volvos fokus på sikkerhet står i kontrast til dekkvalget på bilen. Fra fabrikk leveres C40 med M+S-merkede dekk, som litt flåsete sagt betyr helårsdekk.

Merkingen gjør dekkene lovlig på norsk vinterføre, men Volvo i Norge er godt kjent med diskusjonen rundt kontinentale M+S-merkede dekk og oppfordrer kundene til å velge vinterdekk med nordisk gummiblanding.

VI SYNES

Interessant Volvo for dem som synes XC40 blir for «gubbete» og samtidig ikke har behov for like god takhøyde i baksetet.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Volvo C40 Recharge Twin Pro

Pris:

Kr. 545 000

Motortype

Elektrisk

Motor foran

204 hk/330 Nm

Motor bak

204 hk/330 Nm

Samlet ytelse

408 hk/660 Nm

Batteri

75,0 kWt

Lading DC/AC

150/11 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

4,9 sekuner

Toppfart

180 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

18,8 kWt

Rekkevidde (WLTP)

420 km

Dimensjoner (L/B/H)

431/185/158 cm

Akselavstand

270 cm

Bilvekt

2185 kg

Bakkeklaring

17,6 cm

Tilhengervekt

1800 kg

Bagasjerom foran

31 liter

Bagasjerom bak

413 - 1342 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Batterigaranti/km

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

Kilde: Produsent/OFV

Powered by Labrador CMS