-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cadillac tilbake til über-overklassen
Det er opplagt at med den kommende Celestiq skal Cadillac ta tilbake sin gamle påstand om «Standard of the World».
Det det dreier seg om for tiden er den mest originale nybil-lanseringen.
Gamle, støle Cadillac har åpenbart oppdaget sin nye ungdom som de praktiserer ved å fortelle verden om den kommende Celestiq (Skoda: Eat your heart out som ikke mønster/patent-beskyttet alle modellnavn som ender på q!).
Frem til nå har det vært en rekke bilder av detaljer fra biler, det har vært noen drypp om at dette blir en Superbil (i en eller annen retning), vi har fått vite hvor den skal håndbygges, og nå har vi også fått beskjed om at bilen skal debutere den 22. juli.
På Instagram!
Vi snakker altså en bil som skal ligge i 300.000 dollar-området, batterielektrisk selvfølgelig – hvilket betyr at den egentlig kan utstyres med hvilke prestasjoner som helst, i hvert fall slike som kan gruse alle nærliggende konkurrenter.
Men hovedvekten skal åpenbart ligge på klassiske Cadillac-kvaliteter.
– Med denne skal vi blåse liv i fremtiden til amerikansk luksus – vi er på vei inn i en epoke med ubegrensede muligheter og vi skal vise fremtiden for design, sier Erin Crossley.
Jeg gleder meg veldig til å se hva det er hun har fått til. I 12 år var hun sjef for Color and Trim – det siste året sjef for interiør hos Cadillac, før hun fikk denne kjempeoppgaven.
Folk som jobber med den type detaljer, farger og stoff og materialer, utvikler ofte en helt annen holdning til total-design enn de som bare jobber med de store eksteriør-prosjektene.
Nå er det ikke mye det går an å lese av de bildene vi har fått se, men jeg ser blant annet at her benytter de lys i stedet for krom for å skape en overklasse-følelse på utsiden.
Og et bilde fra forhjulspartiet viser veldig lite masse over forhjulet – lovende, hvis resten blir like luftig og lett.
Cadillac henter et annet trekk fra Standard of the World-fortiden. Det var den gang en rekke av de staseligste karosseriene – også seriekarosseriene, hvis vi kan kalle dem det – ble bygget for hånd.
Den nye Celestiq skal bygges hjemme hos GM – i selveste Technical Centre i Warren, Michigan – med sterke innslag av 3D printing for spesielle deler.
Det er omtrent som italiensk skreddersøm – og har aldri vært praktisert hos GM før.
Som sagt – det er bare fragmenter vi har av denne bilen foreløpig. Men hvis GM virkelig legger breisia til, har de her muligheter til å bygge en bil i et segment de vil være fullstendig alene om i lang tid fremover.
Maybach? Glem det – oppjazzet Mercedes.
7-Serie elektrisk. Bare en annen 7-serie.
Ferrari/Lambo/Rimac/Battista – alt for mye wanna-be Via Veneto.
Celestiq: udiskutabel smak, gamle penger, redde kloden.
OK – la gå, Celestiq er kanskje bare et smart markedstricks, men Cadillac har også sin andre elektriske, Lyriq, rett rundt hjørnet.
Den bør vi i hvert fall ta på alvor.
Men inntil jeg får den motsatte følelsen kommer jeg virkelig til å ta Celestiq på alvor også.