-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Konklusjon
VÅRT VALG: Toyota Carina
Pris har vært et viktig element i markedsføringen av de store koreanerne og ser vi på forholdet plass/pris, er det heller ingen tvil om at de har mye å fare med også når vi sammenligner med en rommelig mellomklassebil som Toyota Carina. Men som så ofte ellers: du får det du betaler for og går du direkte fra Sonata eller Credos over til Carina, er det ingen tvil om hvor kvaliteten ligger. Selv om Carina også virker rimelig, merker du forskjell straks du begynner å kjøre. Og for testlaget var det ingen tvil om hvem de foretrekker; Carinaen. Den har litt mindre, men likevel god plass, har trygg oppførsel på veien med god balanse mellom fjæringskomfort og kjøreegenskaper og et høyt utstyrsnivå. Bare støynivået på grov asfalt drar ned helhetsinntrykket.
Sonata har best komfort av de tre, først og fremst takket være et meget behagelig støynivå som følge av at den reagerer lite på grov asfalt. Men kjøreegenskapene kan blir bedre og Hyundais ingeniører bør ta en nærmere titt på servostyringen. Det kan ikke koste all verden å fikse på den. Sonata gir mye plass for pengene.
Også Credos gir mye bil for pengene og den har klart mest behagelig fjæring, så behagelig at det går utover kjøreegenskapene på dårlig vei. I kombinasjonen sving og god norsk telehiv, er stabiliteten under pari og Kia bør la noen av sine ingeniører se nærmere på servostyringen. Samtidig bør de også jobbe litt med støydempingen mot hjul og motor.
Testlagets valg er enstemmig: Toyota Carina!
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data