-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Se, en elegant Cayenne!
I Coupé-fasong ser Porsche Cayenne ut slik den skulle ha sett ut fra starten av. Det store spørsmålet er om du skal gå for morsomme Turbo eller den superkomfortable E-Hybrid-utgaven.
Først publisert i bladet Bil 1-2020.
Det tok 17 år fra Porsche lanserte første generasjon Cayenne til de kom med en såkalt Coupé-versjon av samme modell. Tidligere har BMW og Mercedes-Benz gjort lignende med henholdsvis X6 og GLECoupé.
La oss heller ikke glemme Audi Q8, som nå kommer med en heftig RS-variant. Om det er en vinneroppskrift skal jeg ikke ta stilling til, men det er åpenbart et globalt marked for bilene.
Det er først og fremst en design-greie. Coupé-versjonen har fått en rundere og etter min oppfatning mer elegant fremtoning enn den vanlige SUV-en.
Cayenne Coupé er, i likhet med opphavet, en stor bil. Du tenker ikke så mye over det på romslige veier, men du får en aha-opplevelse hver gang du entrer et parkeringshus. Da er det rene pipekonserten.
Alle mulige sensorer varsler at nå må du holde tunga rett i munnen for å ikke skade noe. Og med ett skjønner man hvorfor mange smart repair-verksteder er lokalisert på kjøpesentre…
Overdimensjonerte ytre mål innebærer heldigvis at det også er god plass i kupeen. I baksetet er det romslig både i bredden og når det gjelder benplass.
Er lastekapasitet viktig for deg, skal du vite at det skiller 125 liter mellom Turbo-utgaven og den betydelig rimeligere E-hybriden, dvs. 625 vs. 500 liter.
Velværets råskap
Hvilken Cayenne du velger avhenger av fornuft og følelser. Fornuften tilsier at du kjøper en E-Hybrid med 462 hk med startpris på 1,2 millioner kroner.
Turbo-utgaven er naturligvis heftigere, men det er også prisen. Den koster faktisk én million ekstra! Så mye for varme V8-følelser. Da er det andre miljøalibiet, S-E Hybrid med 680 hk, hakket mer «fornuftig». Den starter på 2,1 millioner kroner.
Både E-hybrid og Turbo ble kjørt i denne omgang.
Ladbare Cayenne starter i E-power, så fremt det er strøm på batteriet. Det er et paradoks at man sitter i en Porsche og nyter stillheten. En sportsbil skal jo bråke mest mulig?
Antydning til litt godlyd finner man idet man vrir til modus «Sport» eller «Sport plus». Hybriden har jo faktisk også «sportseksos», til 31.000 kroner, men det hele blir veldig sivilisert og gir ikke adrenalin for bensinhodene der ute.
I fravær av motorlyd kan du heller glede deg over vellyd fra høyttalerne. Et Burmester 3D High-End Surround Sound-System til den nette sum av 64.400 kroner gir fabelaktig lyd.
Hybrid-utgaven er i det hele tatt svært komfortabel. Du glir over ujevnhetene. Det fine er at bilen kan stives betydelig opp for de dagene hornene vokser i pannen. Jeg har tidligere kjørt ulike hybrid-Porscher på bane og fått bevist at sports-DNA-et ligger latent. Du må bare lokke det frem.
I Turbo-utgaven er du aldri i tvil om at det er et sportsbilmerke som står bak.
Krever tilvenning
Dashbordet er akkurat slik vi kjenner det fra øvrige Panamera- og Cayenne-modeller. Turtelleren er naturligvis midt i synsfeltet. Det var nok det viktigste instrumentet for Porsche i mange år, men er i ferd med å utspille sin rolle.
Store skjermer med et utall betjeningsmuligheter krever litt tilvenning. Det blir fort litt overveldende mengder informasjon å forholde seg til når man setter seg bak rattet.
Jeg liker at bilens ulike oppsett lett kan justeres via det lille hjulet på rattet. Dette er en overlevning fra forrige generasjon 911 og er mye enklere å bruke enn for eksempel Audis Drive Select. Et knepp eller to på hjulet, og du går fra sivilisert miljøbil til hissig sportsbil.
Med Cayenne Coupé fyller Porsche en ny luke i modellprogrammet, en luke jeg ikke visste eksisterte før Coupéen så dagens lys.
Før Cayenne ble lansert var det mange som mente at en Porsche SUV var galskap. Inntjeningen på disse bilene var imidlertid så god at de finansierte utviklingen av en rekke spesialmodeller, til glede for puristene. Når det nå en gang er slik at kjøpesterke kundegrupper over hele verden vil ha både sports- og luksus-SUV-er, må Porsche naturligvis levere varene.
De som synes en vanlig Cayenne er «døll» er endelig hørt.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.