Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum
Porsche Cayenne Techart Magnum

Porschere enn Porsche?

Tyske Techart begynner å nå opp på samme nivå som Ruf, når det gjelder å forporsche Porscher. I Genève bød de på både en Cayenne og en 911 Cabriolet.


Publisert Sist oppdatert

Hissig

Når Techart døper sin Cayenne-utgave for Magnum, er ikke det uten grunn. Den ble vist for første gang på Frankfurt-messen i fjor, men da burde magnum vært skrevet med liten m. For da var turbomotoren bare trimmet til 500 til 535 hk, med et dreiemoment som rakk opp til 800 Nm.

Årets Genève-utgave fortjener imidlertid stor M! 620 hester kommer fra selskapets TA055/T2-trimmingspakke. Det er åpenbart ganske ville hester, for dreiemomentet har ikke økt i samme grad. Nå er de oppe på 850 Nm.

Kosmetikk

Selvfølgelig er det gjort ting med eksteriøret også, både front og hekk er endret, dels på grunn av utseendet, men også av aerodynamiske årsaker. Hjulene er også annerledes, 10,5J foran og 11,5 J bak, begge steder 22-tommere, og helst, sier Techart, med Continental CrossContact UHP-dekk.

De sitter på et noe endret chassis, som kan senkes 30 mm lenger ned enn originalen tillater – det betyr at den justerbare fjæringen nå har 110 mm vandring.

Innvendig har det også skjedd ting. Under motorpanseret er det lagt spesielle karbon-plater der formålet åpenbart er å gi et ekstremt hi-tech uttrykk dersom man letter på lemmen for å se hvor alle disse hestene kommer fra.

Og inne i coupeen er det rene møbelmessen. Her har Techart gått i tett samarbeid med den uhyre jålete sveitsiske møbelprodusenten De Sede, som blant meget annet er kjent for sine skinntrekk. Uhyre lekkert var det blitt, det lyse interiøret, med de mørke kontrastfargene, vi møtte på standen i Genève.

Cab

Men enda større interesse vakte deres utgave av 911 Turbo Cabrioleten. De har bygget sine GTstreet-utgaver på cabrioletene siden de benyttet 996-serien i 2001.

Nå baserer de den på den aktuelle 911 Turbo-generasjonen, og årets åpne utgave er en ny parallell til fjorårets GTstreet Coupé.

Like bra til toppfartkjøring på Ringen, som frem og tilbake på jobben i sentrum, sier de som har forsøkt den. Skal vi nøye oss med å slå fast 630 hestekrefter og 345 km/t? Eller skal vi føye til Techarts chassis, Techarts bremsesystem, Techarts hjul, Techarts aero-kit, Techarts interiør og Techarts pris (fra 255.000 Euro)?

Fortsetter de slik tar det ikke lang tid før de får sin egen VIN-kode og blir betraktet som en selvstendig produsent, akkurat som Ruf.

Powered by Labrador CMS