-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Downsizing i GTS
Cayenne GTS er entusiastenes favoritt, ikke minst grunnet motoren. Nå blir det andre boller.
GTS-utgaven er den mest sportslige i Cayenne-familien. Det betyr ikke at den har mest pulver – det er forbeholdt Turbo-utgavene – men den har et sportslig chassis og en rekke sportslige detaljer i eksteriør og interiør som tiltaler entusiastene.
Og, ikke minst, den har et herlig lydbilde takket være en normalt pustende 4,8-liters V8-motor.
Jeg husker med glede tilbake på en dag jeg tilbragte på Ascari-banen med denne motoren, da plassert i Panamera GTS. Maken til symfoni skal man lete lenge etter!
Minus to
Nå er en epoke over, og selv GTS-entusiastene må finne seg i at V8-maskinen byttes ut med en 3,6-liters V6 biturbo. Stadig strengere utslippskrav fremtvinger denne løsningen.
Den herlige V8-lyden blir borte, men kjenner vi Porsche rett klarer de å få godlyd ut av sekseren også. Og manglende slagvolum blir mer enn kompensert for av turboteknologi.
Sammenlignet med forgjengeren får nye Cayenne GTS 20 flere hester (440) mens maks dreiemoment stiger med 85 Newtonmeter til 600 Nm. Samtidig er forbruk og utslipp redusert.
Det gjør at akstiden (0-100 km/t) kappes med et halvt sekund og ender på 5,2. Toppfarten er 262 km/t. Porsche lover «kjøttfull» lyd i kjent stil gjennom sportseksosen – uten å ha hørt resultatet er jeg langt fra sikker på om alle er enige.
Cayenne GTS ligger cirka to centimeter nærmere asfalten enn en vanlig Cayenne. Uavhengig av om du velger stål- eller luftfjæring er chassiset vesentlig mer sportslig satt opp. Bremsene er hentet fra Cayenne Turbo og har skiver med en diameter på 390 mm foran (358 mm bak).
Basismodellen av Cayenne får også en Euro6-oppdatering. Den har den samme V6-motoren som GTS, dog uten pustehjelp. Her yter den 300 hk, gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder og har en toppfart på 230 km/t.
Forbruket synker til 0,92 l/mil (-0,07) og CO2-utslippet er 215 g/km, en reduksjon på 21 gram.
De oppgraderte modellene debuterer i Los Angeles og kommer på markedet i første kvartal 2015.