-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Downsizing i GTS
Cayenne GTS er entusiastenes favoritt, ikke minst grunnet motoren. Nå blir det andre boller.
GTS-utgaven er den mest sportslige i Cayenne-familien. Det betyr ikke at den har mest pulver – det er forbeholdt Turbo-utgavene – men den har et sportslig chassis og en rekke sportslige detaljer i eksteriør og interiør som tiltaler entusiastene.
Og, ikke minst, den har et herlig lydbilde takket være en normalt pustende 4,8-liters V8-motor.
Jeg husker med glede tilbake på en dag jeg tilbragte på Ascari-banen med denne motoren, da plassert i Panamera GTS. Maken til symfoni skal man lete lenge etter!
Minus to
Nå er en epoke over, og selv GTS-entusiastene må finne seg i at V8-maskinen byttes ut med en 3,6-liters V6 biturbo. Stadig strengere utslippskrav fremtvinger denne løsningen.
Den herlige V8-lyden blir borte, men kjenner vi Porsche rett klarer de å få godlyd ut av sekseren også. Og manglende slagvolum blir mer enn kompensert for av turboteknologi.
Sammenlignet med forgjengeren får nye Cayenne GTS 20 flere hester (440) mens maks dreiemoment stiger med 85 Newtonmeter til 600 Nm. Samtidig er forbruk og utslipp redusert.
Det gjør at akstiden (0-100 km/t) kappes med et halvt sekund og ender på 5,2. Toppfarten er 262 km/t. Porsche lover «kjøttfull» lyd i kjent stil gjennom sportseksosen – uten å ha hørt resultatet er jeg langt fra sikker på om alle er enige.
Cayenne GTS ligger cirka to centimeter nærmere asfalten enn en vanlig Cayenne. Uavhengig av om du velger stål- eller luftfjæring er chassiset vesentlig mer sportslig satt opp. Bremsene er hentet fra Cayenne Turbo og har skiver med en diameter på 390 mm foran (358 mm bak).
Basismodellen av Cayenne får også en Euro6-oppdatering. Den har den samme V6-motoren som GTS, dog uten pustehjelp. Her yter den 300 hk, gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder og har en toppfart på 230 km/t.
Forbruket synker til 0,92 l/mil (-0,07) og CO2-utslippet er 215 g/km, en reduksjon på 21 gram.
De oppgraderte modellene debuterer i Los Angeles og kommer på markedet i første kvartal 2015.