-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Om man bare leser OFV-statistikken kan det se ut som den norske Porsche-importøren har gått på en skikkelig smell. Så langt i år er det registrert bare 211 nye Porscher mens tallene for samme periode i fjor var 441. En nedgang på 52 prosent.
Det største stupet finner vi for Cayenne hvor det kun er registrert 27 biler hittil i år, mot 108 i samme periode i fjor. Det blir det endringer på utover høsten, for nå kommer Cayenne-modellene nordmenn står på venteliste for å skaffe seg.
Vi snakker selvsagt om de ladbare hybridene, Cayenne Turbo S E-Hybrid i begge karosseriformer, samt den mer «folkelige» Cayenne E-Hybrid. Begge drivlinjen blir tilgjengelige i Porsche Cayenne samt i årets nykommer, Cayenne Coupé.
Cayenne Turbo S E-Hybrid blir i begge karosseriformer toppmodellen med en samlet effekt på 680 hestekrefter og et dreiemoment på hele 900 Newtonmeter.
Bensinmotoren er en 4-liters V8 med 550 hk, mens en elektrisk motor integrert i den 8-trinns Tiptronic automatkassen sper på med ytterligere 100 kW (136 hk). Dermed kan du ta deg til hundre i løpet av 3,8 sekunder og videre til en toppfart på 295 km/t.
Rekkevidde på ren eldrift er oppgitt til 40 kilometer mens snittforbruk – her bruker Porsche av en eller annen årsak NEDC-tall – er oppgitt til 0,37 liter på mila. WLTP-verdiene vil gi en del kortere rekkevidde og høyere snittforbruk.
For dem som aksepterer en akstid på 5,1 og toppfart på 253, kommer det også mer moderate utgaver med betegnelse Cayenne E-Hybrid.
Disse kombinerer en V6-motor med den samme elmotoren, for en samlet effekt på 462 hk og et dreiemoment på 700 Nm. Oppgitt el-rekkevidde er 43 km.
Men bilen som virkelig har skapt ventelister hos Porsche det siste året er Taycan hvor den norske importøren er oppe i 2800 forhåndsreservasjoner når de første utleveringene starter mot slutten av 2019. Den offisielle debuten skjer i Frankfurt neste måned.