-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Her er neste Cayenne
Det bare halvannet år siden Cayenne fikk en oppdatering, men i kulissene venter en helt ny modell. Her er de første bildene.
Andre generasjon Cayenne ble lansert i 2010, og sommeren 2014 fikk den en facelift som innebar friskere design og mer effektive drivlinjer.
Men selv legender lever ikke evig, og i løpet av 2017 står tredje generasjon av Porsches populære SUV klar i ny drakt som 2018-modell.
Ny plattform
Selv om Porsche reduserte vekten med rundt 200 kg ved forrige generasjonsskifte, er det ventet at neste modell slankes med ytterligere 100 kg. Det skyldes primært at den skal bygges på VW-gruppens nye MLB-plattform.
Audi Q7 var første modell ut på denne plattformen, men i løpet av de neste årene vil den også bli benyttet for en ny Touareg og Lamborghini Urus.
Plattformen benytter en kombinasjon av aluminium, karbonfiber og høyfast stål for å oppnå en sterk konstruksjon med lavest mulig vekt.
Mer dynamisk
Selv om bilen på bildene er kraftig maskert, aner vi at den får mer dynamiske linjer med et langt og lavere tak enn forgjengeren.
Designmessig vil den hente inspirasjon fra Panamera Sport Turismo, konseptet som ble vist i Paris i 2012, og som også gir designtrekk til neste generasjon Panamera. I tillegg vil vi finne igjen trekk fra Macan, blant annet fronten og baklyktene som snor seg rundt hjørnene.
Rydder opp
Interiøret blir helt nytt, noe som innebærer at flere at knappene på midtkonsollen erstattes med berøringsfunksjoner på midtkonsoll og på den store infotainment-skjermen øverst på dashbordet. Våre spionbilder av Panamera viser tilsvarende løsninger.
Drivlinjene forventes å tilsvare dagens løsninger med V8 i toppmodellene, turbomatet V6 i Cayenne S og GTS, V6 diesel samt en ladbar hybrid med V6 og elmotor.
Pop i Norge
Cayenne var i mange år Porsches suverene bestselger i Norge, men de to siste årene er den passert av lillebror Macan.
Ifølge OFV ble det registrert 192 nye Macan i 2015, mot 141 Cayenne. Tar vi med bruktimport blir bildet et annet – her er antallet 86 for Cayenne mot 34 Macan. Året før ble det bruktimportert hele 127 Cayenne, så det er ingen tvil om at modellen er populær.
Det er også interessant å merke seg at 53 % av de som kjøpte ny Cayenne i fjor valgte en ladbar hybrid. Den blir neppe mindre interessant i år etter at avgiftene reduseres med drøye 100.000 kroner.