Toyota Celica GT Cabriolet

Uten tak er Celica mer kosebil enn sportsbil.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1999.

Sverger du til japanske biler og ønsker deg en kabriolet, er det ikke mange modeller å velge i mellom. Toyota holder en beskjeden profil for sin Celica kabriolet. Men hvert år er det likevel noen som velger seg en Celica uten fast tak. Skulle du tenke i de baner, er i det minste ett valg enkelt.

Kabrioleten kommer kun med en firesylindret motor i aluminium, med fire ventiler pr sylinder og to overliggende kamaksler. Ved 7.000 o/min yter den 170 hester. Det er bra fra en toliter uten turbo. Men det trengs også, for taket er ikke lenger der og stabiliserer. Dermed må det til forsterkninger i gulvet og det betyr høyere vekt. Kabrioleten veier 140 kg mer enn Celica Coupé. Dreiemomentet på 186 Nm topper seg ved 4.800 o/min. Dette er en motor som trives best og trives godt ved høye turtall. For den som liker lyd, er det en fordel med åpen bil. Celicaen har en dyp og litt doven lyd på lave turtall som går over i et hissig vræl når man tar ut de siste hestekreftene i motoren. I en åpen bil blir det selvfølgelig noe støy, men det går bra å kjøre på motorvei med taket nede. Det trekker heller ikke all verden på førerplassen, men det er greit med et lite halstørkle, selv på en varm sommerdag.

Ikke helt elegant
Kalesjen er enkel i bruk. Man løsner de to sikkerhetslåsene foran for hånd, deretter gjør en elektrisk motor resten. Derimot er det mer kronglete å få på plass trekket som skal dekke kalesjen når den ligger nede. Trekket er i tykk halvstiv plast og er plundrete å få på plass, men uten dette blir profilen litt uryddig. En annen sak er at det tar vel stor plass i bagasjerommet når taket skal være oppe. Her har flere av konkurrentene bedre løsninger med tak som felles ned under en luke. Bakruten er i glass med varmetråder.

Selv om Celica er registrert for fire, er den å betrakte mer som en toseters roadster. Baksetet er trangt og kun til nødbruk. I tillegg er seteryggen rett og stiv som en planke. Selv en ti minutters tur i Oslo sentrum en solskinnsdag var nok til å få frem klagelyder fra passasjerene i baksetet. Foran sitter man derimot godt og lavt.

Vrir seg unna
Selv om taket mangler, har det ikke gått for mye ut over stivheten, men i store dumper merkes det tydelig hvordan forparten og bakparten vrir seg hver sin vei. Likevel er det ingen knirking eller andre ulyder å høre. Hjulopphenget er det samme som på Celica Coupé, nemlig fjærben med L-formede bærearmer og krengestabilisator foran. Bak sitter det fjærben sammen med to tverrgående bærearmer og et langsgående støttestag.

Det er artig å kjøre Celica på svingete vei, både fordi styringen er presis og veigrepet godt, men også fordi motoren spinner villig og det er ikke noe tak som holder motorlyden ute. Dermed får man virkelig fartsfølelse og en fin kjøreopplevelse uten å risikere førerkortet.

Spørsmålet er derfor ikke om det er fint med kabriolet i solskinn, men derimot om det er bedre å kjøre en Celica Cabriolet enn for eksempel en BMW 320 Cabriolet. Spesielt siden Toyotaen er 100.000 kroner dyrere. Saab 9-3 og Audi Cabriolet er også sterke konkurrenter i denne prisklassen. På den annen side virker Celica like godt sammenskrudd som enhver annen Toyota. Det skulle tilsi et relativt problemfritt bilhold. Designmessig er faktisk Celica den som ser mest spesiell ut.

TOYOTA CELICA GT Cabriolet:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1.998 ccm. 125 kW (170 hk) v/7.000 o/min. 186 Nm v/4.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran. Skiver bak. ABS.
Dekk: 205/55 VR15 (Michelin Pilot HX).
Mål: Lengde: 442,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 130,5 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde: f/b: 151,0/149,0 cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 1.295 kg. Tillatt totalvekt: 1.735 kg.
Aks. 0-100 km/t: 8,4 sek
Toppfart: 215 km/t
Pris lev. Oslo: kr 500.000,-

Powered by Labrador CMS