Kia Cerato utfordrer Golf-klassen

Kia har sine vekstmål gjennom en strøm av nye modeller. Nå kommer Cerato. Bestselgeren ventes å bli en femdørs kombi med 1,6 liters bensinmotor.

Publisert Sist oppdatert

Cerato
Cerato

Først publisert i BIL 9 - 2004.

Når det skrives 2007 har Kia lansert 16 nye modeller – alt fra småbiler til SUVer og luksusbiler. Det eneste de ikke vil satse på er stasjonsvogner og personbiler med firehjulstrekk, det blir ei heller mange (om noen) varebiler.

Nå kommer Cerato – en bil som skal konkurrere direkte med Toyota Corolla, VW Golf, Opel Astra og Peugeot 307. Bilen kommer som sedan og femdørs kombi (ingen stasjonsvogn) og leveres med fire motorer (to bensin og to diesel). Cerato erstatter Kia Shuma som for lengst er “ute på dato”.

Cerato er en helt ordinær familiebil og det som i første rekke er bilens fortrinn, er meget stor innvendig plass i for- og baksetet. Få biler i Golf-klassen (om noen) har større innvendig plass.

Billig nok?
Kia er intet statusmerke i Norge. Det er gode kvalitetsbiler, men har neppe samme posisjon som Toyota, VW, Ford og Opel. Derfor må Kia være billigere, Cerato vil bli rundt 10.000 kroner billigere enn sammenlignbare Corolla.

Importøren hevder det er riktig posisjonering av kompaktbilen med masse plass. Mest solgte modell blir femdørs kombi med en bensinmotor på 1,6 liter (105 hk). Alle bilene leveres med blokkeringsfrie bremser og seks kollisjonsputer. Prisene vil starte på kr 190.000 når Cerato lanseres i løpet av høsten.

Selger skinnet før bjørnen er skutt
Hundai/Kia lider av voksesyken. På rekordtid skal de erobre verden med nye biler, men de har vansker med leveringer og holder ikke det de lover.

Forhandlerne, kundene og importøren av Hyundai og Kia fortviler – bilene som var lovet for mange måneder siden, kommer ikke. Fabrikkene har langt flere bestillinger på nye biler enn de kan levere, Kia/Hyundai sier aldri nei til nye bestillinger. Forhandlere selger biler – bestiller via importøren og fabrikken sier “takk for bestillingene, godt jobba”, leveringstider bekreftes – men bilene kommer rett og slett ikke.

– Vi håper situasjonen skal bedre seg, sier direktør Tom Haarstad i Kia Norge. Konsernsjef Tom Kolberg i Hyundai Norge sier de har hatt leveringsvansker. Importørene gjør alt i sin makt for at bilene skal komme som avtalt, men hva kan de gjøre når fabrikkene i Korea ikke holder det de lover?

Fabrikken bekrefter
Ledelsen for Kia i Europa snakker gjerne i store ord om hvor mye de har økt salget med det siste året, det settes nye rekorder hvert eneste kvartal. Innen 2010 skal Hyundai/Kia være blant verdens fem største bilkonsern. De skal bli store, større og aller størst. Tonen blir derimot en annen når spørsmålet stilles om man kan stole på en leverandør som ikke leverer varene som avtalt.

Kia innrømmer at de har hatt og vil også i de neste årene få vansker med å levere nye biler til alle som bestiller. De sier det er et luksusproblem at kundene står i kø og dette skal garantere at prisene på Kia ikke settes ned. Det er særlig i Canada og USA Kia (og Hyundai) har økt salg. Situasjonen i Europa skal bli bedre fra 2007 da Kia/Hyundai får produksjonen i gang fra sin nye fabrikk i Slovakia, men fram til da kan man regne med usikre leveringer av nye biler.

Kia Cerato 1,6 LX kombi 5 dører:
Pris: kr. 190.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1599 ccm. 77,2 kW (105 hk) v/5800 o/min. 143 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 434 x 173 x 147 cm. Akselavstand: 261 cm. Egenvekt m/fører: 1200 kg. Tillatt totalvekt 1733 kg.
Dekk: 195/60R15.
Bagasjerom:
638 til 1494 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek.
Toppfart: 186 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil.
CO2-utslipp: 167 g/km.
Konkurrenter: Toyota Corolla, VW Golf, Opel Astra, Peugeot 307, Hyundai Elantra.

Powered by Labrador CMS