Holdens nye Chevrolet

50 år etter den første Chevrolet SS kommer den igjen. Fra Holden. Første mål er Daytona.

Publisert Sist oppdatert

SS-logoen vender tilbake:

Vi er lovet at den nye Chevrolet SS blir en skikkelig muskelbil etter gammel oppskrift. Det betyr blant annet, selvfølgelig, V8 og bakhjulsdrift.

Derfor er det heller ikke helt unaturlig når vi får høre at den bilen egentlig kommer til å starte sitt liv som en Holden. Det er jo der nede, på den andre siden av kloden, de har holdt liv i de store muskelbilene.

Neste års Chevrolet SS vil bli basert på en flunkende ny Holden VF Commodore som ennå ikke har debutert. Det eneste vi egentlig har, er et bilde av en kamuflert utgave på en bane.

Men både Chevrolet i USA og Holden i Australia har bekreftet planene, og Chevrolet føyer til at dette vil være deres NASCAR Sprint Cup racerbil neste år. Og at den skal debutere på neste års Daytona 500.

Chevrolet minner også om at den første SS’en var en Corvette prototype i 1957. Men som en produksjonsutgave dukket den opp, med basis i en Impala, for 50 år siden.

453 slike ble bygget. Den ferskeste SS-utgaven er den som bygges på femtegenerasjon Camaro, den som debuterte i 2010.

SE: Bilder av SS-modellene

Holden på sin side presiserer at de ikke akkurat er nykommere på den amerikanske scenen. Akkurat nå leverer de Caprice politibiler til USA, men tidligere har det vært mer åpenbart muskler det dreide seg om. I form av Holden Commodore som ble solgt i USA som Pontiac G8, eller Chevrolet Camaro som var australsk hele veien.

Nå fortelles det at bilen vil bli solgt i begrenset opplag – hvor begrenset er det ikke sagt noe om. Det kan fort bli skikkelig etterspørsel når det virkelig går opp for folk at det nå snart er 20 år siden Chevrolet sist kom med en bakhjulsdrevet sedan i USA.

Det er verdt å legge merke til at denne nye Holden-modellen er utviklet ved hjelp av noen penger fra et fond på 5,4 millioner australske dollar – «New Car Plan» heter det.

Andre steder (EU, Sverige, for eksempel) er det bestemt at utviklingspenger til bil skal fremme en teknologi som er ganske grønn. Det ser heldigvis ut til at man ikke har de samme begrensningene i Australia.

Powered by Labrador CMS