Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge
Citroën C-Sportlounge

Citroën med kjeft

Nå kommer Citroën etter. Peugeot lanserte sitt nye gap med 407 – nå følger lillesøster etter. Imponerende spør du oss. Du kan møte den nye smella i levende live (i overført betydning) på Frankfurt-utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Det har skjedd mye med Citroën-fronten de siste par årene. Først sørget den nye designsjefen, Jean Pierre Ploué, for at den double chevronen ble større og større, slik at den nå dominerer Citroëns elegante luftinntak foran.

Men nå skal det åpenbart bli slutt på elegant, nå blir budskapet ”Her-kommer-jeg, Unna vei”. Resten av bilen sier i grunnen akkurat det samme, den er kraftig hele veien, en 2+2 seter, typisk Gran Tourismo – eller Grand Tourisme heter det kanskje når det kommer fra Paris, og kan på mange måter ses på som 2000-tallets XM.

Dessverre er den døpt noe så kjedelig som C-Sportlounge – sportlounge høres ut som barområdet i en overklasse golf-klubb, men det er ikke mye her som ellers antyder avslappet.

Bred fotstilling, utblokka skjermer, høy hoftelinje og skyteskårstore vinduer antyder dynamikk og en luftmotstandskoeffisient på 0,26 forteller at her mener designerne alvor.

Hyggelig også at de har funnet plass til å legge inn en og annen henvisning til C4 coupé.

Ikke at jeg har sett interiøret ennå, men de skryter fælt av det også. Fly-inspirert heter det, men ikke en antydning av drive-by-wire-systemet som vi var nede og prøvde rett før ferien. Vi får se når vi møter bilen på Frankfurt-utstillingen.

Men det vi allerede nå ser, forresten, er at bilen har Mazda RX8-type bakdører som vel gir adgang til baksetene som da kanskje er litt større enn 2+2 antyder allikevel.

Mye tyder på at dette blir en av de morsommere konseptene på Frankfurt i år. Og den kjeften kommer til å merkes!

Powered by Labrador CMS