Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda Civic Hatchback Prototype

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell

Glimt av neste Civic

Honda viser en prototyp av neste generasjon Civic i Genève. De lover europeisk lansering tidlig 2017.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med Corolla er Civic et av de lengstlevende navnene i bilbransjen. Når bilen, som nå vises i konsept-form, lanseres neste år, blir den tiende generasjon. Den første kom i 1972.

Dette er ikke første gang vi ser Civic generasjon 10 – den skal i salg som sedan i USA i løpet av våren og ble vist som konsept i coupé-form på LA Auto Show. Men nå er det altså Europa som gjelder.

Volumselger
-Civic er en kjernemodell for Europa med høyt salg og lange tradisjoner for lokal produksjon. For mange europeiske kunder er Civic synonymt med Honda. Neste generasjon Civic viderefører disse tradisjonene, og vi håper den skal forbli vår pilar med hensyn til volum, sier toppsjefen for Honda i Europa, Jean-Marc Streng.

I Norge er salget meget beskjedent. Ifølge OFV ble det registrert 580 nye Civic i 2015, 319 av dem stasjonsvogner. Ufortjent lave tall, spør du meg.

Sammenlignet med dagens modell blir nykommeren 30 mm bredere, 20 mm lavere og hele 130 mm lengre. Sammen med større hjul skal de nye dimensjonene gi neste Civic et mer dynamisk uttrykk.

Nye turbomotorer
Konseptbilen har LED kjøre- og hovedlys og C-formede baklys, også de med LED, sitter høyt integrert i C-stolpen.

Civic skal leveres med tre motorer – nye 1,0- og 1,5-liters turbo bensinmotorer samt den populære og drivstoffgjerrige 1,6-liters dieselmotoren som anvendes i mange modeller i dag.

Samtlige inngår i Hondas Earth Dream Technology-serie og skal levere høye ytelser i kombinasjon med lavt forbruk.

Bilen skal bygges av Honda UK Manufacturing for eksport til alle verdenshjørner. Honda har bekreftet at de investerer 270 millioner euro i det britiske anlegget for å produsere nye Civic.

Honda nevner foreløpig ikke et ord om stasjonsvognen Civic Tourer, men den bør ikke drøye for lenge etter 5-dørsutgaven.

Les vår prøvekjøring av Honda Civic Type R

Endelig NSX
På Honda-standen i Genève står også en produksjonsklar utgave av sportsbilen NSX. De bekrefter at produksjonen starter i USA (hvor den heter Acura NSX) i april med de første europeiske leveringer høsten 2016.

Med en prislapp i Tyskland på 180.000 euro blir den ingen volumselger. Vi snakker nok fort 2,5 millioner med norske avgifter.

Informasjonssjef Tom Gullkrona Skoglund hos den norske importøren bekrefter at han har en håndfull «potensielle kunder på beite», men i øyeblikket virker det som NSX bare skal selges gjennom noen få utvalgte forhandlere i hele Europa, så situasjonen for Norges del er ikke avklart.

Brenselceller
En annen modell som gjør sin europeiske debut er Honda Clarity Fuel Cell, en elbil med hydrogendrevne brenselceller som produserer strømmen. Denne er en direkte konkurrent til Toyota Mirai.

Bilen kan leases i Japan fra april og USA følger noen måneder senere. I Europa er UK og Danmark plukket ut som pilotmarkeder, men vi den norske importøren vil nok jobbe hardt for å få en bil hit også nå som Toyota Norge har fått sin første Mirai.

Powered by Labrador CMS