-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åpen mini: Enda bedre uten lokk
Mini klarer å kombinere det å være en kul bil og det å være en god bil. I cabriolet-utgave forsterkes kul-faktoren, og som 116-hesters Cooper Cab når den nye høyder.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Det er godt å slå fast at også BMW tar feil. De måtte feire byggingen av Mini nr. 500.000 mange måneder før det egentlig var planlagt. Ikke minst årets nyhet, taket-av-utgaven, er skyld i forsert produksjon.
Nå må man ha klart for seg at med eller uten ståltak er Mini en seriøs bil. Den er selvfølgelig et mote-uttrykk som er ment å si ganske mye om eieren, men den må tas seriøst som bil. Kjøreegenskapene er flate som på den opprinnelige Minien, den elektrohydrauliske styringen setter standard og det merkes overhodet ikke at det er fjernet noe stivhet fra konstruksjonen. Som cabriolet føles den like stiv som den lukkede utgaven.
Men hvorfor betale ekstraprisen for å få den åpen? For det første fordi det er en akkurat like god bil. For det andre fordi den byr på ekstra egenskaper – å kunne nyte kjøreturen på en helt annen måte. Selvfølgelig blir det litt dårligere plass i baksetet, men det vet du jo når du kjøper den, så det kan man ikke kritisere. Bagasjeplassen er akkurat like dårlig som på den lukkede, mulighetene for å klappe ned baksetet er den samme og åpningen til bagasjerommet er akkurat like smal. Vekten er åpenbart ikke særlig meget høyere heller og med Cooperens 116 hester har den ingen åpenbare dynamiske handicap.
Et tredje argument er selvfølgelig at den ser såpass bra ut. Retro som funker. Funky som Kool and the Gang. Fra de krommede veltebøylene, til det utrolige interiøret som i seg selv er argument nok for å fjerne taket slik at flere kan kaste beundrende blikk.
En svakhet kan være at siden taket legger seg oppå kofferten stenger den utsikten bakover. Men ryggesensor kan hjelpe dem som synes speil ikke er bra nok – og folk som velger åpent synes selvfølgelig at det er hyggeligere å se på cumulus over enn på kaos bak. La det også være nevnt at det å følge takets ballettoppvisning når det drives elektrisk opp eller ned, er en nytelse i seg selv. Løsningen leveres av Oasys, et selskap Pininfarina opprettet sammen med Webasto for to år siden. Kommende tak derfra vil du blant annet møte på den nye Focus, VWs Concept C-produksjon og den nye Colt.
Jeg har forresten også sett som invending at det trekker i bilen, luftvirvler er det noen som klager over. Jeg ville tro at folk som la penger på bordet for en åpen bil (forbløffende lav ekstrapris i dette tilfellet forresten) vet hva de gjør, og at de til og med kanskje setter pris på vind i håret. Det finnes riktignok en vindavviser, men den er for
damefrisører.
Mini cabrioleten er eminent brukbar, til og med for fire personer over kortere strekk, den setter egne standarder på en rekke viktige områder, og er fremdeles noe av det kuleste som finnes.
Mini Cooper Cabrio
Pris: 258.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 85 kW (115 hk) v/6000 o/min. 150 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 364 x 169 x 142 cm. Akselavstand: 247 cm. Egenvekt m/fører: 1250 kg. Tillatt totalvekt: 1575 kg.
Dekk: 175/65R15.
Bagasjerom: 120/165 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek
Toppfart: 193 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil
CO2-utslipp: 175 g/km