Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC

Urban og sporty

Den oppfører seg nesten som du forventer en liten Opel skal gjøre, men ytelsene er en sportsbil verdig. Vi har kjørt siste og minste tilskudd i OPC-familen.

Publisert Sist oppdatert

Viktig verktøy

For Opel er OPC langt mer enn en serie sportslige biler. Det er deres verktøy for å fjerne et ufortjent gubbestempel.

Corsa skal bli den nye volumselgeren i serien, men neppe i Norge hvor prisen blir i stiveste laget. Avgiftene alene utgjør nemlig mer enn de fleste er villig til å betale for en typisk småbil - hele kr 182.347!

Gjennom sitt Performance Center (OPC) satser Opel på å oppnå et sporty image ved å lage stilige og spreke utgaver av sine standardbiler. Fra tidligere består familien av fem modeller basert på Meriva, Zafira og Vectra i tillegg til den tøffe 3-dørsutgaven, Astra GTC. Nå kommer også nye Corsa i OPC-drakt, og det kler den godt.

Selv om moderne småbiler er høyere enn de var for noen år siden, sitter du lavt i Recaro sportsseter med god sidestøtte. Bilen er stivet opp og senket med 15 mm sammenlignet med en standard Corsa, og ESP-funksjonen er omprogrammert slik at den lar deg kjøre sportslig uten at den griper inn og demper kjøregleden.

Knallblå

Den klare blåfargen er en spesialitet hos OPC, og du finner den igjen på bremsecalipere og på detaljer i det sportslige interiøret. Designelement som går igjen på Corsa OPC er triangler og haigjeller.

Lille Corsa OPC har flere lystige sider. På landevei oppfattes den komfortabel (om enn litt stiv) og sportslig mens den smidig tar seg frem i trange bygater. Du gir ikke slipp på småbilens fleksibilitet selv om du får et potent leketøy som tar deg effektivt til målet.

I 2007 regner Opel med å selge 3000 Corsa OPC, men kun et svært begrenset antall forventes solgt i Norge hvor bilen møter konkurranse fra bl.a. VW Polo GTI, Mini Cooper S og Peugeot 206 RC. Det er heller ikke langt opp til en Golf GTI som er en vesentlig større bil.

OPC er blitt en suksess for Opel – ikke bare på grunn av de 30.000 bilene som er solgt hittil, men mest på grunn av effekten det har hatt med å fjerne et ufortjent gubbestempel. Mer om vår erfaring med Corsa OPC kan du lese i mai-utgaven av BIL.

KORT OM BILEN

Opel Corsa OPC

PRIS: kr 374.900

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 141 kW (192 hk) v/5850 o/min. 230 Nm (266 Nm med overboost) v/1980-5850 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 404 x 171 x 149 cm

Akselavstand: 251,1 cm

Egenvekt m/fører: 1278 kg

Tillatt totalvekt: 1735 kg

Dekk: 215/45 R17

Bagasjerom: 334-714 liter (VDA)

Tankvolum: 45 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 7,2 sek

Toppfart: 225 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil

CO2-utslipp: 190 g/km

Powered by Labrador CMS