-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Da Countryman ble lansert i 2010 åpnet Mini opp en ny nisje. Som den første modellen med en lengde på over 4 meter, med 4 dører, stor bakluke, 5 seter og firehjulsdrift, ble den Minis døråpner for nye kundegrupper.
På tross ekstra bakkeklaring og større dimensjoner har den i behold det erketypiske oppsettet til Mini med «ett hjul i hvert hjørne».
Nyeste generasjon har ifølge produsenten festet grepet som en kompakt og allsidig familiebil. Countryman utgjør nå nesten 30 prosent av det globale salget til det britiske merket. I Norge har den vært suverent mest solgte Mini-modell med nesten 1600 biler bare de siste to årene.
Nye Countryman bygger på den tradisjonelle oppskriften, men har fått en rekke nye designelementer som skiller den fra sin forgjenger.
Den nye fronten kjennetegnes først og fremst med skarpere linjer i støtfangeren og et mer sportslig uttrykk. Både de horisontale og vertikale linjene kommer tydelig frem.
Mellom de markante LED-tåkelysene finner man en ny diffusor, og frontlyktene inneholder også ny teknikk. LED-hovedlys med en rekke funksjoner er nå standard.
Om ønskelig kan nye Mini Countryman også leveres med adaptive LED-hovedlykter, hvor lyset automatisk tilpasser seg ulike kjøresituasjoner og møtende trafikk.
Sett bakfra skal det godt la seg gjøre å ikke legge merke til de spesielle baklyktene, hvor den britiske arven virkelig vises gjennom «Union Jack»-lysdesignen.
Interiøret har også fått sine oppgraderinger og nye funksjoner, både synlige og ikke synlige.
Sportsratt er nå standard i alle modeller, og infotainment-systemet har fått nytt innhold. Mest iøynefallende er den nye digitale instrumenteringen bak rattet. Den 5" store skjermen får også selskap av en 8,8" stor touchskjerm på dashbordet om ønskelig.
I velkjent Mini-tradsisjon er mulighetene mange for de som ønsker personlig tilpasning av sin bil gjennom et bredt spekter av farger og tilbehør.
Pop som ladbar
I Norge tilbys først to motoralternativer for nye Countryman, begge med firehjulsdrift og automatgir som standard.
Under panseret i Cooper All4 sitter en tresylindret bensinmotor på 136 hk med et dreiemoment på 220 Nm. 0-100 gjøres unna på 10,1 sekunder og toppfarten nås ved 202 km/t.
Den mestselgende modellen blir, som tidligere, plug-in hybriden Cooper SE All4. Denne utgjorde ifølge OFV hele 99 prosent av Countryman-salget i 2019.
Her er den samme bensinmotoren koblet rett på forhjulene, mens en elektrisk motor på 65 kW driver bakhjulene. Sammen utgjør de den hybride firehjulsdriften med en samlet motoreffekt på 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm.
Batteriet har en kapasitet på 9,6 kWh og gir plug-in hybriden en elektrisk rekkevidde på opptil 52 km (WLTP). 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder og toppfarten nås ved 196 km/t.
Gjennom den siste tiden, og med gode erfaringer, har Mini strukturert utstyrsnivåene i tre alternativer. «Essential» er en godt utstyrt førstetrinnsmodell, «Experience» byr på en god blanding av ulikt ekstrautstyr, mens «Maximize» praktisk talt har alt ekstrautstyr inkludert.
– Nye Mini Countryman er en fleksibel følgesvenn både i byen og på landet, og vi vet at våre kunder verdsetter premium-kvalitetene i bilen. I de nordiske landene utgjorde modellen over 40 prosent av salget vårt i fjor. Det er plug-in hybriden som er et førstevalg for svært mange av våre kunder, både som privatbil og firmabil, sier Anders Brocknäs, nordisk MINI-sjef.
Produksjonen av de nye Mini Countryman-modellene starter i juli.
Modell | Essential: | Experience: | Maximize: |
Countryman Cooper All4 | kr 398.700 | kr 423.700 | kr 483.300 |
Countryman Cooper SE All4 | kr 418.900 | kr 443.900 | kr 492.900 |