-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Toyota Crown vil i fremtiden også tilbys som elbil - her en prototyp](https://image.bilnorge.no/4054953.webp?imageId=4054953&x=0.00&y=14.37&cropw=100.00&croph=85.63&width=960&height=548&format=jpg)
Antyder inntil 150 mil rekkevidde
Toyota med ambisiøse elbil-planer
De kom sent på banen, og deres første modell har fått en lunken mottagelse i pressen. Men Toyota har store fremtidsplaner og nye batteriteknologier i ermet.
I første runde lover Toyota å doble rekkevidden innen 2026, og det skal skje med dagens teknologi. Deres bZ4X har en oppgitt rekkevidde på rundt 500 kilometer, men sliter med å oppnå dette i tester.
Den japanske giganten røper også at de er kommet langt når det gjelder faststoffbatterier (solid state) og at disse skal muliggjøre at fremtidige modeller kan kjøre 120-150 mil på en opplading – uvisst etter hvilken målestandard.
Den norske Toyota-direktøren, Piotr Pawlak, er begeistret for planene som er presentert:
– Toyota investerer globalt betydelige ressurser i fremtidsrettet forskning og utvikling, og dette vil gjøre bærekraftig mobilitet tilgjengelig for enda flere. Norge ligger allerede langt fremme innen elbil og vi ser frem til å ta i bruk den nye batteriteknologien når denne blir tilgjengelig, sier han.
![Adm. direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak](https://image.bilnorge.no/4054950.webp?imageId=4054950&x=0.00&y=6.37&cropw=100.00&croph=47.25&width=960&height=682&format=jpg)
Fire trinn
Nylig presenterte Toyota fire nye batterier som vil bli lansert innen utgangen av tiåret:
Først ut i 2026 er et litium-ion batteri i en "høy-ytelsesversjon", som vil doble rekkevidden fra dagens batteripakke i bZ4X.
Kombinert med nye biler som får betydelig lavere luftmotstand og store vektreduksjoner vil det nye batteriet gi en kjørelengde på over 1000 kilometer samtidig som det vil koste 20 prosent mindre enn Toyotas nåværende batterier. Ladetiden estimeres til under 20 minutter (10-80 prosent).
Raskere og rimeligere
I 2026-27 tar Toyota sikte på å lansere et LFP-batteri (litium jernfosfat) med bipolar struktur som er benyttet i hybridbiler tidligere og som kan gi en økt rekkevidde på 20 prosent.
![Takero Kato er president for Toyotas nye BEV Factory](https://image.bilnorge.no/4054954.webp?imageId=4054954&width=960&height=548&format=jpg)
Denne rimeligere batteritypen kan gi hele 40 prosent kostnadsreduksjon sammenlignet med bZ4X-batteriet og kan hurtiglades på under 30 minutter (10-80 prosent).
Parallelt med dette utvikles et høy-ytelses batteri med bipolar struktur med en nikkel katode som skal være klart i 2027-28. Dette batteriet vil ha ytterligere 10 prosent lengre rekkevidde og ditto lavere kostnad enn «høy-ytelsesversjonen» av litium-batteriet.
Faststoff
Fra 2027-28 planlegger Toyota å kommersialisere faststoffbatterier (solid-state) som vil øke rekkevidden med ytterligere 20 prosent i forhold til Li-ion-batteriet som kommer i 2026, og reduserer ladetiden til kun 10 minutter (10-80 prosent). En høy-ytelsesversjon av faststoffbatteriet ligger også i planene.
Faststoffbatterier er allerede i bruk i enkelte små elektroniske komponenter. Fordeler sammenlignet med dagens teknologier er høyere energitetthet som sørger for redusert vekt og høyere kapasitet, samtidig som ladefarten kan økes betydelig.
Ulemper er at batteriene foreløpig er dyre å fremstille og har kort levetid, men Toyota hevder de har gjort teknologisk gjennombrudd den siste tiden som gjør dem optimistiske.
Når Toyota sier de forventer å kunne starte volumproduksjon av faststoffbatterier fra 2027/28 stemmer det overens med hva vi har hørt fra andre produsenter, som blant annet VW Gruppen og Nissan.
Toyota har som mål å selge 1,7 millioner av neste generasjon batterielektriske biler i 2030.