-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny CX-5 på veien
Vi dro til vakre Toscana for en første tur i nye Mazda CX-5. Og la meg avsløre med en gang - forbedringene fra dagens modell er betydelige.
CX-5 er Mazdas bestselger på SUV-fronten. I Norge fikk bilen en varm velkomst som sendte den til topps blant SUV-ene på OFVstatistikken i 2013 og 2014, og den har holdt seg bra i de etterfølgende årene også.
Totalt er det registrert nesten 16.000 CX-5 på norske skilter, og den er kun passert av Outlander, RAV4 og nye Tiguan de siste årene.
Nå kommer bilen i ny innpakning. Riktignok er plattformen den samme, målene nesten like og drivlinjene identiske, men Mazda har likevel tatt grep som gjør at bilen fremstår som topp moderne fem år etter sin fødsel.
Interiør
Med utgangspunkt i forgjengeren har Mazda løftet nykommeren til et nytt og mer moderne nivå, samtidig som en Mazda-eier nikker gjenkjennende til løsningene.
Mellom setene sitter selve kontrollsenteret som lar deg foreta de fleste valg og innstillinger, og disse leses av på en 7-tommers skjerm øverst på dashbordet. Løsningen er ikke ulik den Audi og BMW bruker, og for meg blant de mest intuitive på markedet.
Rattet er nytt med flere funksjoner, deriblant oppvarming for kalde dager. Instrumentene består av tre klokker hvor den som ikke viser hastighet og turtall er digital, så du selv kan styre innholdet.
Motor / drivverk?
I startfasen står to basismotorer på programmet. Bensinmotoren er en 2,0-liter med 165 hestekrefter (160 i kombinasjon med AWD) mens dieselalternativet er en 2,2-liter i to styrkegrader – med 150 eller 175 hk og henholdsvis 380 og 420 Newtonmeter.
Bensinmotoren kan kombineres med sekstrinns manuell eller automatgirkasse og for- eller firehjulsdrift. Det samme gjelder den minste dieselmotoren.
Men skal du har firehjulsdrift og automat er det ingen grunn til ikke å velge 175-hesteren som kun leveres med denne kombinasjonen. Du betaler bare 10.000 kroner ekstra for de 25 hestene – vel anvendte penger.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Mazda er en enslig svale i bilindustrien som lager det meste selv. Det gjør at de skiller seg ut fra de konkurrentene som er del av en større gruppe.
Sportslige kjøreegenskaper, «samspillet mellom hest og rytter» slik Mazda beskriver det, er kjernen i alle deres konstruksjoner, fra «morobilen» MX-5 til praktiske CX-5.
CX-5 er blant de mest kjøreglade SUV-ene på markedet, samtidig som den gir et solid kvalitetsinntrykk og er meget velutstyrt på øverste utstyrsnivå, Optimum. Der er det nemlig lite å krysse av for på listen over ekstrautstyr, det meste er allerede inkludert.
Så om du vurderer en CX-5 mot aktuelle konkurrenter, så pass på å sjekke hva som er inkludert av utstyr, det kan utgjøre en vesentlig forskjell.
Hvordan er den å kjøre?
Vi brukte mest tid på å kjøre toppmodellen med 175-hesters dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir, og det er liten tvil om at denne drivlinjen passer bilen perfekt.
Den har et solid dreiemoment allerede ved lave turtall, og samarbeider mykt og presist med Mazdas automatkasse.
Støydempingen er meget god, og understyringen som kunne oppfattes problematisk i forgjengeren, er så godt som eliminert i nye CX-5.
Hvem passer den for?
Alle som ønsker seg en romslig familiebil og setter pris på høy sittestilling er potensielle kjøpere av CX-5. Den har komfort nok for lange turer samtidig som den er relativt smidig i bytrafikk.
Selv om den ikke har utpregede offroad-egenskaper vil den nok ta de fleste trygt frem til hyttedøra, sommer som vinter.
Konkurrenter?
De to siste årene har Mitsubishi «eid» det norske SUV-segmentet med sin ladbare hybridutgave av Outlander. Toyota RAV4 har fått en salgsboost etter at den kom i hybridutgave, men nye Tiguan og CX-5 viser at det fortsatt er liv laga for konvensjonelle drivlinjer.
En sterk utfordrer blir nok også nye Volvo XC60 når den kommer på markedet omtrent samtidig med nye CX-5 til sommeren.
Dette liker vi:
Gode kjøreegenskaper, eksemplarisk støydemping, meget høyt utstyrsnivå, premium kvalitetsfølelse.
Dette liker vi ikke:
Bensinmotoren har for lite moment og gjør bilen til en sinke. Her er det liten tvil om at diesel er riktig alternativ.
Motor: | 4-syl. turbo dieselmotor, 2191 ccm |
Effekt: | 129 kW (175 hk) v/4500 o/min. |
Dreiemoment: | 420 Nm v/2000 o/min. |
Mål LxBxH: | 455 x 184 x 168 cm |
Akselavstand: | 270,0 cm |
Bakkeklaring: | 200 mm |
Egenvekt m/fører: | 1610 kg |
Tillatt totalvekt: | 2143 kg |
Maks hengervekt: | 2100 kg |
Bagasjerom: | 506-1620 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 9,5 sek. |
Toppfart: | 206 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,58 l/mil |
CO2: | 152 g/km |
Pris fra: | kr 354.000 (2.0 bensin forhjulsdrift) |
Pris som prøvekjørt: | kr 497.000 |