-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daewoo Kalos 1.2 SE AC
Koreanerne er på banen i omtrent alle klasser med stadig mer moderne biler. I småbilklassen har Daewoo den prisgunstige 5-dørs Kalos.
Først publisert i BIL 12 - 2003.
Kalos kommer i tre utgaver, alle med samme motor – forskjellene ligger i utstyret. Vi har fristet tilværelsen i toppmodellen med full pakke. Det betyr ikke all verdens luksus, men med fire kollisjonsputer, klimaanlegg og sentrallås (ikke fjernstyrt) på fordørene, er det godkjent nivå i denne klassen.
Daewoo er en del av GM, og har tilgang til ressurser derfra. Og når det gjelder design har ikke Kalos noe å skamme seg over, verken utvendig eller innvendig. Bak rattet er det lett å føle seg hjemme. Venstrefoten finner en grei fothviler, høyrefoten kunne vel hatt bedre støtte på lengre turer. Gearspaken sitter der den skal, og rattet kan justeres opp og ned. Setet kunne godt gitt mer støtte.
Kalos takler det meste av ujevnheter like godt som de fleste konkurrentene. Bilen er lettkjørt og motoren er nesten sprudlende med sine 72 hester fra 1,2 liter. Gearkassa er myk, man må tenke over sjaltingen, men noen liker det kanskje slik.
Kalos er absolutt rommelig, men har for eksempel ikke spesielt praktiske løsninger i interiøret eller baksetet. Og det er mange andre biler, selv småbiler, jeg heller ville kjørt i en hektisk unnamanøver. Den blir lett overnervøs og uforutsigbar når man setter den på prøve.
Daewoo Kalos 1.2 SE AC:
Pris: kr. 139.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1150 ccm. Effekt: 53 kW (72 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 104 Nm v/4400 o/min.
Mål: Lengde: 388 cm. Bredde: 167 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 248 cm.
Dekk: 185/60R14.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1035 kg. Tillatt totalvekt: 1455 kg.
Bagasjerom: 220 - 980 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km
Konkurrentene: Daihatsu Sirion, Hyundai Getz, VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris.
Aktuell: Lansert i Norge i mai i år.
Antall salgspunkter: 21 fordelt over hele landet.