-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Daewoo Kalos 1.2 SE AC
Koreanerne er på banen i omtrent alle klasser med stadig mer moderne biler. I småbilklassen har Daewoo den prisgunstige 5-dørs Kalos.

Først publisert i BIL 12 - 2003.
Kalos kommer i tre utgaver, alle med samme motor – forskjellene ligger i utstyret. Vi har fristet tilværelsen i toppmodellen med full pakke. Det betyr ikke all verdens luksus, men med fire kollisjonsputer, klimaanlegg og sentrallås (ikke fjernstyrt) på fordørene, er det godkjent nivå i denne klassen.
Daewoo er en del av GM, og har tilgang til ressurser derfra. Og når det gjelder design har ikke Kalos noe å skamme seg over, verken utvendig eller innvendig. Bak rattet er det lett å føle seg hjemme. Venstrefoten finner en grei fothviler, høyrefoten kunne vel hatt bedre støtte på lengre turer. Gearspaken sitter der den skal, og rattet kan justeres opp og ned. Setet kunne godt gitt mer støtte.
Kalos takler det meste av ujevnheter like godt som de fleste konkurrentene. Bilen er lettkjørt og motoren er nesten sprudlende med sine 72 hester fra 1,2 liter. Gearkassa er myk, man må tenke over sjaltingen, men noen liker det kanskje slik.
Kalos er absolutt rommelig, men har for eksempel ikke spesielt praktiske løsninger i interiøret eller baksetet. Og det er mange andre biler, selv småbiler, jeg heller ville kjørt i en hektisk unnamanøver. Den blir lett overnervøs og uforutsigbar når man setter den på prøve.
Daewoo Kalos 1.2 SE AC:
Pris: kr. 139.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1150 ccm. Effekt: 53 kW (72 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 104 Nm v/4400 o/min.
Mål: Lengde: 388 cm. Bredde: 167 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 248 cm.
Dekk: 185/60R14.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1035 kg. Tillatt totalvekt: 1455 kg.
Bagasjerom: 220 - 980 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km
Konkurrentene: Daihatsu Sirion, Hyundai Getz, VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris.
Aktuell: Lansert i Norge i mai i år.
Antall salgspunkter: 21 fordelt over hele landet.