-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daewoo Lacetti: Snusfornuft
Ingen vil kaste beundrende blikk etter nye Daewoo Lacetti. Dette er snusfornuft på fire hjul – mye bil for minst mulig penger.
Først publisert i BIL 4 - 2004
Daewoo skal være GMs billigste biler. Prisene skal ligge fra 10 til 25 prosent under like store biler fra Opel. Lacetti kommer til Norge i løpet av høsten, og vil være prisrytteren som er viktig for Daewoo i Norge – men som neppe konkurrentene vil vise stor interesse for. For kundene som jakter på en billig og sikker bil med masse plass, er Lacetti et alternativ. Men er det spennende kjøreegenskaper og prestisje som er viktig – så er dette neppe bilen. Lacetti er ikke verdens mest avanserte bil å kjøre, den inviterer ikke til sportslig kjørefølelse.
Du merker godt ujevnheter i veibanen. Farten må ned ved fartsdumper, og sitter du i baksetet er det særlig merkbart. Sitteputene er tynne, og den positive siden ved det er at det er god plass med stor takhøyde. Plassen i baksetet er klassebest – men det samme er ikke tilfelle med komforten.
Lacetti har fått moderne design av Italdesign. De sto også bak første generasjon av VW Golf, og det er et tett samarbeide mellom Daewoo og Italdesign/Giugiaro. Formen på bilen er verken oppsiktsvekkende eller nytenkende, men tidløs. Glatt og rund med kraftfulle linjer og kort overheng. Innvendig plass har vært viktigere enn form.
Bilen har fem dører og kombiløsning. Foreløpig kommer det ingen stasjonsvogn, og dieselmotorer skal komme neste år. Bilen leveres med fire kollisjonsputer, antispinn samt fire kanals ABS-bremser med EBD, elektronisk bremsekraftfordeling. Standard er også elektriske vindusheiser foran, klimaanlegg med pollenfilter, sentrallås med fjernkontroll og to fester for Isofix barneseter. Uvanlig er det at bilen også har en liten kjøleboks i hanskerommet. Lacetti er kanskje ikke verdens mest spennende bil, men mye bil for pengene. Et åpent spørsmål – som koreanske biler foreløpig ikke har gitt noe overbevisende svar på – er hva bilen er verdt på bruktmarkedet om noen år.
Daewoo Lacetti:
Pris: fra ca. kr 180.000.
Motor: Leveres med 1,4-liter 69 kW/94hk v/4400 o/min eller 1,6-liter 80 kW/109 hk v/4000 o/min.
Dekk: 195/55Rx15.
Mål og vekt: LxBxH: 429 x 172 x 144 cm.
Akselavstand: 260 cm.
Egenvekt: 1170 kg.
Tillatt totalvekt: 1645 kg
Bagasjerom: 275-1045 liter (VDA).
Tank: 60 liter.
Aks. 0 til 100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 171 g/km
Alle data for volummodell med 1.4 motor.
Konkurrentene: Toyota Corolla, VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra.