-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Daewoo Lacetti: Snusfornuft
Ingen vil kaste beundrende blikk etter nye Daewoo Lacetti. Dette er snusfornuft på fire hjul – mye bil for minst mulig penger.


Daewoo Lacetti
Daewoo Lacetti
Først publisert i BIL 4 - 2004
Daewoo skal være GMs billigste biler. Prisene skal ligge fra 10 til 25 prosent under like store biler fra Opel. Lacetti kommer til Norge i løpet av høsten, og vil være prisrytteren som er viktig for Daewoo i Norge – men som neppe konkurrentene vil vise stor interesse for. For kundene som jakter på en billig og sikker bil med masse plass, er Lacetti et alternativ. Men er det spennende kjøreegenskaper og prestisje som er viktig – så er dette neppe bilen. Lacetti er ikke verdens mest avanserte bil å kjøre, den inviterer ikke til sportslig kjørefølelse.
Du merker godt ujevnheter i veibanen. Farten må ned ved fartsdumper, og sitter du i baksetet er det særlig merkbart. Sitteputene er tynne, og den positive siden ved det er at det er god plass med stor takhøyde. Plassen i baksetet er klassebest – men det samme er ikke tilfelle med komforten.
Lacetti har fått moderne design av Italdesign. De sto også bak første generasjon av VW Golf, og det er et tett samarbeide mellom Daewoo og Italdesign/Giugiaro. Formen på bilen er verken oppsiktsvekkende eller nytenkende, men tidløs. Glatt og rund med kraftfulle linjer og kort overheng. Innvendig plass har vært viktigere enn form.
Bilen har fem dører og kombiløsning. Foreløpig kommer det ingen stasjonsvogn, og dieselmotorer skal komme neste år. Bilen leveres med fire kollisjonsputer, antispinn samt fire kanals ABS-bremser med EBD, elektronisk bremsekraftfordeling. Standard er også elektriske vindusheiser foran, klimaanlegg med pollenfilter, sentrallås med fjernkontroll og to fester for Isofix barneseter. Uvanlig er det at bilen også har en liten kjøleboks i hanskerommet. Lacetti er kanskje ikke verdens mest spennende bil, men mye bil for pengene. Et åpent spørsmål – som koreanske biler foreløpig ikke har gitt noe overbevisende svar på – er hva bilen er verdt på bruktmarkedet om noen år.
Daewoo Lacetti:
Pris: fra ca. kr 180.000.
Motor: Leveres med 1,4-liter 69 kW/94hk v/4400 o/min eller 1,6-liter 80 kW/109 hk v/4000 o/min.
Dekk: 195/55Rx15.
Mål og vekt: LxBxH: 429 x 172 x 144 cm.
Akselavstand: 260 cm.
Egenvekt: 1170 kg.
Tillatt totalvekt: 1645 kg
Bagasjerom: 275-1045 liter (VDA).
Tank: 60 liter.
Aks. 0 til 100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 171 g/km
Alle data for volummodell med 1.4 motor.
Konkurrentene: Toyota Corolla, VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra.