-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daewoo Nubira 1.6 SX
Bedre komfort og ny design til tross – Nubiras største fortrinn er at den gir usedvanlig mye plass for pengene.
Først publisert i BIL 1 - 2000.
Nubira er større enn bilene i kompaktklassen, men mangler noen cm for å kunne kalles stor bil. Prisen er derimot beskjeden. I fjor høst fikk Nubira en liten ansiktsløftning, og modellutvalget i Norge ble forenklet. Valget står nå mellom sedan og stasjonsvogn. Begge kommer med 1,6-liters motor med 106 hk og SX utstyrsnivå. Det betyr at elektrisk drevne speil og vinduer, ABSbremser og klimaanlegg er standard.
Det vi først legger merke til på den nye Nubira, er andre lykter og ny grill. Lyktene er større og trukket litt bak og opp over panseret. Panseret er også mer kileformet, og nye støtfangere gjør bilen 2,5 cm lengre. Under bilen er det få forandringer. Fremdeles er det fjærben i kombinasjon med triangelarmer og krengningsstabilisator foran. Bak brukes fjærben med langsgående bærearmer og støttestag. Hjulopphengene takler de store ujevnhetene bra, men på dårlig underlag merkes det hele tiden små vibrasjoner og rystelser i rattet – uten at du tjener på dette i form av kvikk og presis styrerespons. Som vanlig får vi la de piggfrie vinterdekkene med sin mykere gummi ta noe av skylden. Nå er det neppe trangen til sportslige kjøreegenskaper som i første rekke får noen til å vurdere en Nubira.
God plass
Derimot får du mye plass for pengene. Med sine 455 cm er Nubira stasjonsvogn 10–15 cm lengre en stasjonsvognene i kompaktklassen. Biler som Nubira ligger likt med i pris. Holder vi oss til stasjonsvognen som vi har prøvekjørt, må den likevel tåle litt kritikk for utformingen av lasterommet. Særlig er det lite med bare 95 cm klaring mellom hjulhusene. Men pakker du i myke bagger i stedet for firkantede esker, er det 550 liter med bagasjeplass tilgjengelig opp til kanten på bakseteryggen. Legger du ned baksetene og fyller bilen helt full, er det plass til 1840 liter bagasje. Nyttelasten er gode 572 kg.
Når størrelsen på bilen går opp uten at prisen gjør det, må man kutte noen svinger. Det har også Daewoo gjort, og det merkes best på de små detaljer. Førersetet har høyderegulering av typen med to ratt som regulerer høyden separat foran og bak. Interiøret i Nubira er fornyet og er ryddig og oversiktlig. Men fremdeles gir det et billig og spartansk inntrykk i forhold til andre biler i samme prisklasse – selv om det meste av utstyr er på plass. Sedanen har trepunkts sikkerhetsbelter på alle plasser, mens stasjonsvognen mangler dette i midten bak. Foreløpig kommer Nubira bare med kollisjonsputer foran. Sidekollisjonsputer som nå er standard eller tilbehør på de fleste biler i kompaktklassen mangler. Daewoo har forbedret lyddempingen, og sammen med nye motorfester gir det mindre vibrasjoner og støy i kupeen. Motoren yter 106 hk ved 5800 o/min og har 145 Nm dreiemoment ved 3800 o/min. I forhold til lastekapasiteten er det i underkant, men ved kjøring alene i bilen er det nok.
Ser vi bare på størrelse, befinner Nubira seg i et slags ingenmannsland hvor prisen i forhold til størrelse blir Nubiras sterke kort. I Nubira får du en større bil med mer utstyr enn det noen av konkurrentene kan tilby til samme pris. Den som kommer nærmest, er Skoda Octavia. Men med tilsvarende utstyr og motor er den likevel litt dyrere. Hyundais Elantra stasjonsvogn er en annen konkurrent som ligger nærmere i pris, men den er 10 cm kortere.
Daewoo Nubira 1.6 SX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1.598 ccm. Boring og slaglengde: 79,0 x 81,5 mm. Effekt: 78 kW (106 hk) v/5.800 o/min. Dreiemoment: 145 Nm v/3.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 185/65HR14.
Mål: Lengde: 455,0 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 147,0 cm. Akselavstand: 257,0 cm. Sporvidde f/b: 146,4/145,4 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1.288 kg. Tillatt totalvekt: 1.860 kg. Tillatt vogntogvekt: 3.060 kg.
Bagasjerom: 550/1840 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk bykjøring: 1,05 l/mil
Forbruk landevei: 0,62 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
Pris: kr 189.950
Forbruk ifølge 93/116/EU.